7 Heinäkuu 2020

Neste toimittaa ensimmäisenä yrityksenä uusiutuvaa lentopolttoainetta polttoainejakelun kautta San Franciscon kansainväliselle lentoasemalle

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 7.7.2020 klo 18

Kuva: San Francisco International Airport

Neste on toimittanut ensimmäisen erän vastuullista lentopolttoainetta (Sustainable Aviation Fuel, SAF) olemassa olevan polttoainejakelun kautta San Franciscon kansainväliselle lentoasemalle (SFO). Tuote tulee siellä suurten, ilmastopäästövähennyksiin sitoutuneiden lentoyhtiöiden käyttöön.

Neste on ensimmäinen yritys, joka toimittaa vastuullista lentopolttoainetta tuotenimellä Neste MY uusiutuva lentopolttoaine™ SFO:n kansainväliselle lentoasemalle olemassa olevan monituotteisen polttoainejakelun kautta. Polttoainejakelu on alun perin suunniteltu kuljettamaan fossiilisia polttoaineita ja muita öljytuotteita.

"Tämä on merkittävä virstanpylväs tavoitteessamme tehdä San Franciscon kansainvälisestä lentoasemasta vastuullisen lentopolttoaineen keskus ja saavuttaa hiilineutraalius,” sanoo San Franciscon kansainvälisen lentoaseman johtaja Ivar C. Satero. “Kun keskitymme koko tuotantoketjuprosessiin, nämä saavutukset voivat muuttaa koko ilmailualaa. Olen kiitollinen yhteistyöstämme Nesteen kanssa tämän ilmastoharppauksen toteuttamiseksi.”

”Ilmailuala on välttämätön globaalille liiketoiminnalle, tuottaen kasvua ja auttaen taloutta elpymään. Kaikkia olemassa olevia ratkaisuja tarvitaan ilmastopäästöjen vähentämiseksi. SFO on suunnannäyttäjä konkreettisella päästövähennysstrategiallaan. Olemme erittäin iloisia lentoaseman kanssa tekemästämme yhteistyöstä, jonka avulla voimme tukea heitä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa,” kertoo Nesteen Renewable Aviation -liiketoiminnasta vastaava johtaja Thorsten Lange.

”Neste MY uusiutuva lentopolttoaine on vastuullisesti tuotettu lentopolttoaine, joka puhtaassa muodossaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen elinkaaren aikana fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Polttoainetta voidaan toimittaa helposti monelle tuotteelle tarkoitetussa polttoiainejakelussa. Tästä pitäisikin tulla normaali käytäntö tulevaisuudessa,” Lange jatkaa.

Neste MY uusiutuva lentopolttoaine on niin sanottu drop-in-polttoaine, joten se on yhteensopiva olemassa olevien lentokonemoottoreiden ja lentoaseman jakeluinfrastruktuurin kanssa ilman lisäinvestointeja. Polttoaine on valmistettu 100 % uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten käytetystä paistorasvasta tai eläinrasvasta.

Vuonna 2018 San Franciscon kansainvälinen lentoasema allekirjoitti aiesopimuksen Nesteen sekä kahdeksan lentoyhtiön ja polttoainetuottajan kanssa laajentaakseen vastuullisen lentopolttoaineen käyttöä lentoasemalla. Sopimus oli ensimmäinen laatuaan. Yhteistyöhön liittyivät polttoaineen toimittajat, lentoyhtiöt ja lentoasematoimijat nopeuttaakseen maailmanlaajuista siirtymistä vastuullisiin lentopolttoaineisiin. Kauppa on osa SFO:n viisivuotista strategista suunnitelmaa tulla "kolminkertaisen nollan" keskukseksi: hiileneutraalisuuden lisäksi tavoitteena on nollatason nettomääräinen energiankulutus ja jätteettömyys.

Minna Aila
Yhteiskuntasuhde-, vastuullisuus, viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com