1 Joulukuu 2020

Kinkkutemppu järjestetään jo viidettä kertaa – jouluruokien paistinrasvat kierrätetään Neste MY uusiutuvaksi dieseliksi

Neste Oyj, Uutinen, 1.12.2020

Kiertotaloutta konkretisoiva Kinkkutemppu-kampanja järjestetään jo viidentenä jouluna peräkkäin. Kampanjan tarkoituksena on kannustaa suomalaisia kotitalouksia keräämään ja kierrättämään joulukinkun ja muiden jouluruokien paistinrasvat, joista Neste valmistaa Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta. Kampanjan tavoitteena on ylittää viime vuotinen 197 000 kotitalouden osallistujamäärä ja saada jopa 250 000 kotitaloutta mukaan. Tänä vuonna kampanja toteutetaan yhteensä 15 eri toimijan yhteishankkeena. Vuosien saatossa kampanjan suosio on kasvanut entisestään, ja esimerkiksi viime vuonna lähes 200 000 kotitalouden kierrättämillä paistinrasvoilla ja niistä valmistetulla uusiutuvalla dieselillä pystyi ajamaan noin 19 kertaa maailman ympäri.

“Olen iloinen voidessani kertoa Kinkkutempun jatkavan perinnettään kierrättää jouluruokien paistinrasvat uusiutuvaksi dieseliksi. Kampanja järjestetään jo viidettä kertaa peräkkäin ja yleisön pyynnöstä, joka kertoo siitä, että Kinkkutemppu on alkanut muotoutua osaksi suomalaisten kotitalouksien jouluperinteitä. On hienoa, että voimme yhdessä kumppaniemme ja suomalaisten kotitalouksien kanssa näyttää esimerkkiä kiertotalouden mahdollisuuksista konkreettisella tavalla”, sanoo Nesteen innovaatiojohtaja Lars Peter Lindfors.

Keräyspisteitä ennätykselliset 352 kappaletta – näin osallistut Kinkkutemppuun

Neste valmistaa kerätyistä paistinrasvoista Porvoon jalostamolla Neste MY uusiutuvaa dieseliä, jonka avulla autoilija voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %* polttoaineen elinkaaren aikana fossiiliseen dieseliin verrattuna. Neste voi valmistaa uusiutuvaa dieseliä lähes mistä tahansa jäterasvasta tai kasviöljystä. Keräykseen voi siis palauttaa kinkun paistinrasvan lisäksi myös muiden jouluruokien, kuten kalkkunan ja lohen paistinrasvat.

Paistinrasvat voi toimittaa keräyspisteelle kartonkisessa astiassa, kuten tyhjässä maitotölkissä. Muovi-, lasi- tai metalliastiat eivät sovellu rasvan keräykseen. Keräyspisteet ovat avoinna 18.12.2020–8.1.2021 välisenä aikana. Keräyspisteitä löytyy ympäri Suomea, esimerkiksi valituilta Neste- ja Neste K-asemilta, kaikkien K-Citymarketien ja lukuisten K-ruokakauppojen yhteydestä sekä joidenkin kuntien jätelaitosten kierrätyspisteiltä.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Lisätietoa: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Kinkkutemppu lyhyesti

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Yhdessä Kemianteollisuuden kanssa Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, Kemian pooli, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP. Keräyksen päivämäärät, keräyspisteet ja lisätietoa kampanjasta löydät osoitteesta www.kinkkutemppu.com.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi