9 Huhtikuu 2020

Kinkkutemppu ylsi jälleen ennätystulokseen – lähes 200 000 kotitaloutta kierrätti joulun paistinrasvat Neste MY uusiutuvaksi dieseliksi

Neste Oyj, Uutinen, 9.4.2020, klo 9

Kiertotaloutta konkretisoiva Kinkkutemppu-kampanja pääsi jälleen ennätystulokseen saamalla 197 000 suomalaista kotitaloutta mukaan kierrättämään joulun paistinrasvat. Nyt jo neljättä kertaa järjestettyyn Kinkkutemppuun osallistui 12 000 kotitaloutta enemmän kuin edellisvuonna 2018.

Neste valmistaa paistinrasvoista Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta, jonka avulla autoilijat voivat vähentää kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 %* fossiiliseen polttoaineeseen verrattuna elinkaaren ajalta laskettuna. Kinkkutempun kautta kerätystä rasvasta valmistetun uusiutuvan dieselin määrällä voisi ajaa 19 kertaa maapallon ympäri.

“Kinkkutemppu on jo neljättä vuotta peräkkäin yltänyt tavoitteeseensa ja olen tästä erittäin ylpeä. Tämä on osoitus siitä, että suomalaiset kotitaloudet ovat omaksuneet kiertotalouden ja jätteiden kierrätyksen osaksi arkeaan. Haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita sekä keräykseen osallistuneita suomalaisia kotitalouksia, jotka ottivat asian omakseen ja saivat Kinkkutempun onnistumaan. Yhteistyöllä voimme saavuttaa paljon”, Nesteen innovaatiojohtaja Lars Peter Lindfors sanoo.

Perinteiseen tapaan Kinkkutemppu-kampanjan nimissä on tehty lahjoitus Hope ry:lle, joka tukee vähävaraisia perheitä.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Lisätietoa: Nesteen mediapuhelin puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Kinkkutemppu lyhyesti

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Yhdessä Kemianteollisuuden kanssa Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP. Kinkkutemppu.com