20 Joulukuu 2018

Diesel R33 vähentää hiilidioksidipäästöjä ainakin 20 prosenttia – testivaihe saatiin päätökseen Saksassa

Neste Oyj Uutinen 20.12.2018

Saksassa on saatu onnistuneesti päätökseen laaja kokeilu innovatiivisella polttoaineella, joka vähentää ainakin 20 % hiilidioksidipäästöjä perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Volkswagenin työntekijät Wolfsburgissa tankkasivat yhdeksän kuukauden ajan yhtiön ajoneuvoihin yksinomaan Diesel R33 -polttoainetta.

Onnistuneen testivaiheen jälkeen R33-dieseliä käytetään nyt saksalaisen autonvalmistajan tankkausasemilla Wolfsburgissa. Koekäyttö on alkanut Volkswagenin tehtaalla Salzgitterissä.

Kolmannes polttoaineesta uusiutuvaa dieseliä

Diesel R33 sisältää 26 % Nesteen valmistamaa HVO-tyyppistä uusiutuvaa dieseliä. Diesel R33 -polttoaine sisältää myös toisten kumppaneiden valmistamia tuotteita niin, että 7 % siitä on perinteistä biodieseliä (FAME) ja 67 % fossiilista dieseliä.

Uudessa seoksessa on 26 % HVO-tyyppistä dieseliä, joten sen biopolttoainesisältö on paljon suurempi kuin minkään muun dieselseoksen, joka täyttää tai ylittää Euroopan unionissa käytetyt dieselpolttoaineiden vaatimukset. Enimmäisraja FAME-tyyppisen biopolttoaineen lisäämiselle fossiiliseen polttoaineeseen on EU:n polttoaineen laatua säätelevän direktiivin ja EN 590 -dieselstandardin mukaan 7 %. Uusiutuvien ainesosien osuus polttoaineessa on 33 %, mistä tulee osa ”R33” sen nimeen.

Diesel R33 -konseptin kehittivät Volkswagen ja Coburgin yliopisto yhteistyössä Shellin, Nesteen ja Tecosolin kanssa.

Keino ilmastotavoitteiden saavuttamiseen

”Diesel R33 on helppo ratkaisu, joka ei edellytä lisäsertifiointia autoteollisuuden puolelta tai muutosta lainsäädäntöön. Tämä seos ei vaadi muutoksia autojen moottoreihin tai sitä myyviin liikenneasemiin”, sanoo Markku Honkanen, Head of Technical Services Nesteen Öljytuotteissa ja Uusiutuvissa tuotteissa.

Diesel R33:n uusiutuva osa tulee pääasiassa jätteistä ja tähteistä, kuten perunalastujen paistamiseen käytetyistä öljyistä, jotka on suodatettu ja puhdistettu. Toinen osa paistorasvan muuntamisessa polttoaineeksi on sen prosessointi parafiiniseokseksi. Se lisätään tavalliseen polttoaineeseen suhteessa 1:3.

Lisätietoja: Markku Honkanen, Head of Technical Services, Oil Products & Renewable Products, Neste, puh. 050 458 4827

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com