7 Maaliskuu 2019

Kyselytutkimus: kolmannes naisista on kohdannut ennakkoluuloja ajotaitojaan kohtaan

Sukupuoleen liittyvät ennakkoluulot ja stereotypiat elävät sitkeästi ihmisten mielessä, selviää Neste K:n kyselytutkimuksesta. Liikennetutkija Ida Maasalon mukaan stereotyyppinen näkemys naisista huonompina kuskeina syntyy jo lapsuudessa. Neste K haluaa muuttaa naisiin autoilijoina kohdistuvia ennakkoluuloja Nainen ratissa -kampanjallaan.

Neste K -liikenneasemaketjun toteuttaman kyselytutkimuksen* mukaan kolmannes (33 %) naisista kertoo kohdanneensa ennakkoluuloja omia ajotaitojaan kohtaan. Selkeä enemmistö (71 %) on sitä mieltä, että ennakkoluulot ovat liittyneet sukupuoleen.

– Naisiin kohdistuvien stereotypioiden tuominen ilmi on keino lähteä kitkemään niitä. Meistä Neste K -ketjun K-kauppiasyrittäjistä noin kolmannes on naisia. Haluamme herätellä ihmisiä muuttamaan ajattelutapaansa, sanoo kampanjan keulakuvana toimiva jyväskyläläisen Neste K Kirrin kauppias Marit Mertsalmi.

Neste K haluaa poistaa naisiin autoilijoina kohdistuvat ennakkoluulot ja muuttaa nainen ratissa -sanaparin merkityksen positiiviseksi. Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3.2019 käynnistyvässä Nainen ratissa kampanjassa jokaisesta 7.3.–18.3. välisenä aikana julkaistuista, #nainenratissa -tunnisteella merkitystä positiivisesta postauksesta lahjoitetaan yksi euro Tyttöjen Talon toimintaan.**

– Halusimme tarttua tähän aiheeseen, koska meille nainen ratissa on yksiselitteisesti positiivinen asia. Ratissa oleminenhan kuvastaa ohjien ottamista, vahvuutta, rohkeutta ja voimaa – haluamme nyt liittää nämä mielikuvat myös kampanjan aiheena olevaan sanapariin. Tilastot kertovat, että naiset ovat turvallisimpia kuskeja, eli naisilla ei ole syytä empiä rattiin tarttumista myöskään sen sananmukaisessa merkityksessä, kertoo markkinointipäällikkö Tytti Stranding Nesteeltä.

– Tyttöjen Talo on valikoitunut kampanjan kohteeksi, sillä sen toiminnan tarkoitus on tukea tyttöjä ja nuoria naisia kasvamaan juuri oman näköisikseen naisiksi ja siis oman elämänsä kuskeiksi, sanoo Stranding.

Streotypiat syntyvät jo varhain

Tutkimuksen vastaajia pyydettiin myös kuvaamaan omin sanoin, mitä sanaparista nainen ratissa tulee ensimmäiseksi mieleen. Avoimissa vastauksissa toistuivat erityisesti ajotaidon puute, hitaus, taitamattomuus, onnettomuudet ja sukupuoleen liittyvät vitsit. Osa vastaajista totesi toistavansa yleisiä mielipiteitä, eivätkä välttämättä omia ajatuksiaan.

– Stereotyyppinen näkemys naisista huonoina kuljettajina muodostuu jo hyvin varhain lapsuudessa. Tämä on sääli siltäkin kannalta, että tutkimusten valossa nämä negatiiviset ennakkoluulot voivat olla itseään toteuttavia, Ne saattavat myös saada osan naisista välttelemään ajamista, pohtii Helsingin yliopiston tutkija ja Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.

Mielipidevaikuttajat kertovat kokemuksistaan

Kampanjaan on haastettu mukaan myös monipuolinen joukko erilaisia mielipidevaikuttajia, miehiä ja naisia, jotka ovat jakaneet omia ajatuksiaan naisista ratissa. Vastaukset on koottu kampanjasivulla julkaistulle videolle. Videolla nähdään muun muassa autourheilija Emma Kimiläinen, juontaja Lola Odusoga, laulaja Olli Herman ja manageri Carla Ahonius.

Video, lisätietoa tutkimuksesta sekä kampanjasta löytyy kampanjasivulta osoitteessa www.nainenratissa.fi. Kampanjaan voi osallistua kaikissa sosiaalisen median kanavissa käyttämällä tunnistetta #nainenratissa.

* Neste K:n teettämään online-tutkimukseen vastasi K-Kylä-asiakasyhteisössä helmikuussa 2019 yhteensä 1132 iältään 18–70-vuotiasta K-Plussa-asiakasta. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti edustavana otoksena. Tutkimuksen toteutti K-ryhmä tutkimusyritys Nepan kanssa.

** Neste K lahjoittaa jokaista kampanja-aikana 7.3.–18.3. Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa julkaistua, #nainenratissa -tunnisteella tehtyä positiivista sisältöä kohden yhden euron Tyttöjen Talon toimintaan. Kampanjaan osallistuvien julkaisujen tulee olla julkisia, jotta ne pystytään noteeraamaan osana kampanjaa. Neste K pidättää oikeuden rajoittaa julkaisujen määrään perustuvan lahjoituksen maksimaalinen kattosumma 10 000 euroon. Lahjoitussumman perusteena olevia julkaisuja seurataan sosiaalisen median monitorointiin tarkoitetuilla työkaluilla, joiden tekoäly myös tunnistaa sisältöjen sävyn (positiivinen tai negatiivinen).

Lisätietoja:

Neste K markkinointipäällikkö Niina Lindholm, p. 050 522 1755
Neste, Marketing & Services -liiketoimintayksikkö, markkinointipäällikkö Tytti Stranding, p. 050 458 5079

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com