4 Joulukuu 2019

Neste huolissaan lakonuhan mittavista yhteiskunnallisista ja inhimillisistä haittavaikutuksista koko Suomelle

Neste Oyj, Lehdistötiedote 4.12.2019 klo 9

Teollisuuden piirissä Suomessa on laajalti julistettu lakonuhka ajankohdalle 9–11.12.2019, mikä kohdistuu myös merkittävästi Nesteeseen. Suomen Nesteen toiminnoissa lakkouhan piirissä on yhteensä noin 2 400 henkilöä.

Nesteen kaltaisella toimijalla on merkittävä rooli yhteiskunnan terveydenhuollon, liikkumisen ja lämmityksen, pelastus- ja viranomaistoiminnan sekä elintarvikehuollon turvallisen toiminnan varmistamisessa. Mahdollisesti pitkittyneestä poikkeustilanteesta aiheutuva polttoaineiden jakeluhäiriö halvaannuttaisi laajalti Suomen maantie-, meri- ja lentoliikennettä sekä pahimmillaan katkaisisi koko Suomen viennin. Se vaikeuttaisi muun muassa pelastusviranomaisten toimintaa, lämmitysöljyn jakelua kiinteistöjen lämmitykseen ja muiden teollisuuslaitosten toimintaa.

“Mahdollisen lakon aiheuttamat pitkittyneet toimintahäiriöt Nesteellä vaikuttaisivat laajasti suomalaisessa yhteiskunnassa koko maanlaajuisesti. Olemme erittäin huolissamme tilanteesta ja toivomme, että ratkaisu tilanteeseen löytyy, jotta ihmisten ja tavaroiden liikkuminen sekä yhteiskunnan turvallinen toiminta ei vaarannu Suomessa”, sanoo Hannele Jakosuo-Jansson, Nesteen henkilöstö-, HSSEQ ja hankintajohtaja.

Kemianteollisuuden prosessit ovat monimutkaisia ja suunnittelemattomille muutoksille herkkiä kokonaisuuksia. Kilpilahdessa on useita toimijoita, joiden prosessit ovat kytkeytyneitä toisiinsa, ja ne on suunniteltu toimimaan yhdessä jatkuvatoimisesti. Häiriö tämän kaltaisessa prosessissa aiheuttaa aina kohonneen laiterikko-, henkilöturvallisuus- ja ympäristöriskin.

“Nesteen jalostamot ovat erittäin turvallisuuskriittisiä laitoksia, joissa on vältettävä suunnittelemattomia muutoksia. Tuotannon turvallisen toiminnan takaaminen vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja ohjausta, sillä jalostamoiden tuotantoprosessit ovat poikkeuksellisen monimutkaisia. Niiden häiriötön ohjaaminen vaatii paljon erikoisosaamista. Kun Porvoon kaltainen toiminnallisesti vaativa jalostamo esimerkiksi ajetaan alas huoltoseisokkiin tyypillisesti viiden vuoden välein, sen suunnittelu ja valmistelu kestää useamman vuoden”, sanoo Nesteen Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja Marko Pekkola.

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja, (vt.)

Lisätietoja: Hannele Jakosuo-Jansson, Nesteen henkilöstö-, HSSEQ ja hankintajohtaja. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com