26 Heinäkuu 2018

Neste MY uusiutuva diesel auttoi vähentämään CO2-päästöjä 1 230 000 kiloa Elfwegentocht-tapahtuman aikana Hollannissa

Persbericht Neste Corporation 26 juli 2018

Neste Oyj lehdistötiedote, 26.7.2018 klo 9.00

Elfwegentocht-tapahtuma, jonka aikana ‍Hollannin Frieslandin provinssin tavoitteena oli liikkua ilman fossiilisia polttoaineita tarjosi lupaavia näkymiä tulevaisuuteen. Elfwegentocht-tapahtuma sai muun muassa aikaan suuren kysynnän Blauwe Diesel powered by Neste MY:tä kohtaan. Kysyntä ylitti kaikkien jo ennestään suuret odotukset. Kaksi viikkoa kestäneen kampanjan aikana Alankomaiden koillisosassa sijaitsevan Frieslandin provinssin alueella Future Fuels Wholesalesin kautta myytiin ja jaeltiin nimellä Blauwe Diesel powered by Neste MY yli 430 000 litraa Nesteen tuottamaa uusiutuvaa dieseliä. Arviolta noin 12 000 henkilöä tankkasi autonsa Blauwe Dieselillä tapahtuman aikana. Tämä vähensi CO2-päästöjä noin 1 230 000 kiloa, mikä on saman verran kuin 384 alankomaalaista keskivertodieselautoa tuottavat vuoden aikana.

Nesteen uusiutuvan dieselin suosio oli havaittavissa erityisesti Elfwegentochtin paraatissa. Yli 2 000 ajoneuvon osallistujamäärällään se on suurin Alankomaissa ja Euroopassa järjestetty paraati ilman fossiilisia polttoaineita kulkeville autoille. Yli 50 prosenttia osallistujista ajoi paraatissa huomattavan pienin päästöin Neste MY uusiutuvaan dieseliin pohjautuvalla Blauwe Dieselillä.

Elfwegentocht-tapahtuma on päättynyt, mutta sen idea rohkaista ihmisiä käyttämään ajoneuvoissaan kestäviä, vähähiilisiä vaihtoehtoja elää edelleen. Useat tapahtumaan osallistuneet järjestöt ovat ilmaisseet halunsa siirtyä kokonaan Nesteen uusiutuvaan dieseliin.

"Kaikille meille Nesteellä on inspiroivaa tukea kunnianhimoista sitoutumista fossiilittomaan tulevaisuuteen. Nesteen tuottama korkealuokkainen uusiutuva diesel, joka tunnetaan täällä nimellä Blauwe Diesel powered by Neste MY, on todellakin yksi kustannustehokkaimmista tavoista tehdä kalustosta fossiiliton ja vähentää päästöjä välittömästi jopa 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että monet edelläkävijöinä tunnetut organisaatiot ovat sitoutuneet pitämään hiilipäästönsä matalalla tasolla tämän uusiutuvan polttoaineen avulla", sanoo Nesteen myyntijohtaja Peter Zonneveld.

"On mahtavaa, kuinka monet ihmiset ovat nyt tutustuneet Blauwe Diesel powered by Neste MY:hyn ja käyttävät sitä. Elfwegentocht sai monet ihmiset ajattelemaan. Kahden viikon ajan se oli päivän puheenaihe kaduilla ja tiedotusvälineissä. Myös muut läänit ja kunnat haluavat nyt huoltoasemia, joissa myydään Blauwe Dieseliä. Juuri se oli meidän tavoitteemmekin", sanoo fossiilittoman liikkeen Freonen fan Fossylfrij Fryslanin johtaja Bouwe de Boer.

"Blauwe Diesel powered by Neste MY on ainoa fossiiliton dieselpolttoaine, joka sopii täydellisesti Elfwegentochtin tavoitteisiin. Siihen käytetään vain vastuullisesti tuotettujaraaka-aineita, kuten jätteitä ja tähteitä. Blauwe Diesel powered by Neste MY on vähähiilistä, ja sen avulla CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 90 prosenttia tavanomaiseen dieseliin verrattuna. Siksi se on yksi vastuullisimmista dieselpolttoaineista. Olemme erittäin tyytyväisiä tuloksiin ja iloisia siitä, että olemme voineet osallistua tähän tapahtumaan", sanoo Future Fuels Wholesale BV:n johtaja Germ Wiersma.

viestintäjohtaja

Lisätietoja: Peter Zonneveld, myyntijohtaja, Neste, sähköpostiosoite: peter.zonneveld(@)neste.com

Bouwe de Boer, Frieslandin fossiilittoman liikkeen hankejohtaja, puh. +31 6 43 36 51 35, sähköpostiosoite: bouwe.deboer@leeuwarden.nl

Neste tukee Fossiiliton Friesland -hanketta Elfwegentocht-tapahtuman kumppanina Alankomaissa

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Tietoja Blauwe Diesel powered by Neste MY:stä

Blauwe Diesel powered by Neste MY on 100-prosenttinen HVO eli hydrokäsitelty kasviöljy, joka luokitellaan kehittyneeksi biopolttoaineeksi. Se on valmistettu täysin uusiutuvista ja kestävistä raaka-aineista muun muassa Nesteen Rotterdamin jalostamolla. Sen kemiallinen koostumus vastaa tavanomaista dieselpolttoainetta. Se toimii aivan samalla tavalla kuin tavanomainen fossiilinen diesel, joten moottoreihin tai jakelujärjestelmiin ei tarvitse tehdä muutoksia.

Elfwegentocht-tapahtuman ajan Blauwe Diesel powered by Neste MY -dieseliä myytiin tietyillä Tamoil-, Veenema- ja Postma-huoltoasemilla koko Frieslandin läänissä Alankomaissa.

Elfwegentocht lyhyesti

Elfwegentocht on Euroopan suurimpia tähän mennessä järjestettyjä kestävän kehityksen tapahtumia. 1.–14. heinäkuuta järjestetty tapahtuma rikkoi suurimman kestävien ajoneuvojen paraatin maailmanennätyksen. Elfwegentochtin järjestämisen aloitti Freonen-järjestö, jonka jäsenet ovat ylpeitä voituaan osoittaa kahden kokonaisen viikon ajan muulle maailmalle, että fossiiliton liikkuminen on mahdollista. Tapahtuman aikana tiet täyttyivät autoista, pyöristä ja muista sähköllä, biokaasulla tai Blauwe Diesel powered by Neste MY -dieselillä käyvistä ajoneuvoista. Elfwegentochtin tavoitteena oli, ettei tavanomaista dieseliä tai bensiiniä käytetä lainkaan. Lue lisää: elfwegentocht.nl

Future Fuels Wholesale lyhyesti

Future Fuels Wholesalen (FFW) toiminta alkoi jo vuonna 1864, ja tähän mennessä se on ollut todistamassa siirtymiä polttoaineesta toiseen: turpeesta hiileen, hiilestä petroliin ja petrolista fossiilisiin polttoaineisiin. Seuraava siirtymä on fossiilisista polttoaineista kestäviin polttoaineisiin. FFW otti tämän siirtymän ensimmäiset askeleet vuonna 1992 esitellessään Alankomaissa rypsiöljypohjaisen biodieselin (RME). Joitakin vuosia sitten FFW otti yhteyttä Nesteeseen korvatakseen Alankomaiden markkinoilla HVO:lla tavanomaisen ensimmäisen sukupolven biopolttoaineen RME:n. Frieslandissa HVO:ta myydään tuotenimellä “Blauwe Diesel – powered by Neste MY”. Kahden polttoainevaraston ja viiden jälleenmyyjän verkoston kautta FFW pystyy jakelemaan "Blauwe Dieseliä" koko Alankomaiden alueelle. Lue lisää: blauwediesel.com