16 Elokuu 2018

Neste, ReNew ELP ja Licella aloittavat yhteistyön jätemuovin hyödyntämiseksi raaka-aineena

Neste Oyj Lehdistötiedote, 16.8.2018 klo 10.00

Maailman johtava uusiutuvan dieselin valmistaja Neste, brittiläinen kemiallisen kierrätyksen yhtiö ReNew ELP ja australialainen teknologiakehittäjä Licella tutkivat yhteisessä kehitysprojektissa erilaisten jätemuovien käyttöpotentiaalia polttoaineiden, kemikaalien ja uusien muovien raaka-aineena. Yhtiöt tutkivat nestemäisen jätemuovin soveltuvuutta jalostamoiden raaka-aineeksi sekä tähän liittyviä vastuullisuusnäkökulmia. Lisäksi yhtiöt tekevät yhteistyötä edistääkseen kemiallisen kierrätyksen hyväksyttävyyttä lainsäädännössä. Yhteistyö on askel lähemmäksi Nesteen tavoitetta hyödyntää nesteytettyä jätemuovia fossiilisten tuotteiden jalostuksen yhtenä raaka-aineena ja luoda edellytykset prosessoida vuosittain yli miljoona tonnia jätemuovia vuoteen 2030 mennessä.

ReNew ELP käynnistää kemiallisen kierrätyksen laitoksen rakentamista Teessidessa Isossa-Britanniassa tavoitteenaan kierrättää elinkaarensa päähän tullutta muovia petrokemian tuotteiden raaka-aineeksi. Laitos on ensimmäinen kaupallisessa mittakaavassa toteutettu laitos, jonka toiminta perustuu Licellan yli kymmenen viime vuoden aikana kehittämään katalyyttiseen hydrotermiseen Cat-HTRTM-nesteytysteknologiaan. Yhteistyössä on mukana myös Armstrong Energy, joka vastaa yhteisyrityksessä Licellan kanssa Teessiden laitoksen rahoituksesta ja Cat-HTRTM-teknologian kaupallistamisesta maailmanlaajuisesti. Vaikka laitoksen rakentaminen ei ole osa Nesteen kanssa tehtävää yhteistyöprojektia, se tukee toimijoiden yhteistä tavoitetta hyödyntää jätemuovia entistä tehokkaammin tulevaisuudessa.

”Nesteellä on vahvaa osaamista jalostustoiminnan lisäksi myös raaka-aineiden ja niiden esikäsittelyn tutkimuksessa. Tuotteiden valmistaminen jätemuovista teollisessa mittakaavassa edellyttää kuitenkin vielä teknologioiden, arvoketjujen sekä näitä tukevan lainsäädännön kehittämistä. Olen vakuuttunut, että yhteistyömme nopeuttaa jätemuovista valmistettujen tuotteiden kehitystyötä ja kaupallista hyödyntämistä”, sanoo Nesteen Öljytuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus.

”ReNew ELP on erittäin tyytyväinen Nesteen kanssa alkavaan yhteistyöhön. Nesteen maine vastuullisten, korkealaatuisten ja vähähiilisten tuotteiden johtavana valmistajana tekee heistä ihanteellisen kehityskumppanin meille. Me ReNew ELP:llä odotamme mullistavan kemiallisen kierrätysteknologian käyttöönottoa, sillä se tarjoaa innovatiivisen ratkaisun jätemuovin hävittämiseen”, kertoo ReNew ELP:n toimitusjohtaja Richard Daley.

”Olemme innolla viemässä maailman ensimmäistä kaupallisen mittakaavan Cat-HTR™-laitosta eteenpäin Armstrong Energyn kanssa. Kymmenen vuoden ja yhteensä 75 miljoonan Australian dollarin teknologiainvestoinnin jälkeen uskomme Cat-HTR™-teknologian tarjoavan tärkeän kemiallisen kierrätyksen ratkaisun käyttöikänsä lopussa olevan muovin hyödyntämiseen. Yhteistyömme Nesteen ja ReNew ELP:n kanssa auttaa luomaan markkinoita kierrätysraaka-aineista valmistetuille polttoaineille ja kemikaaleille samaan aikaan, kun Eurooppa tähtää voimakkaasti kiertotalouden edistämiseen”, sanoo Licella Holdingsin toimitusjohtaja Len Humphreys.

Edelläkävijä myös biopohjaisissa muovituotteissa

Neste työskentelee muovien parissa kahdesta eri kiertotalousnäkökulmasta. Samalla kun yhtiö tutkii jätemuovin hyödyntämistä raaka-aineena, Neste valmistautuu käynnistämään kestävien ja kierrätettävien uusiutuvien muovien tuotannon kaupallisessa mittakaavassa käyttämällä biopohjaisia raaka-aineita, kuten jäterasvoja ja -öljyjä. Nesteen ja IKEAn yhteistyön tuloksena aloitetaan biopohjaisen polypropeenin (PP) tuotanto kaupallisessa mittakaavassa ensimmäistä kertaa maailmassa syksyllä 2018.

viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Lisätietoja:

Heikki Färkkilä, Nesteen Öljytuotteiden kehityksestä vastaava johtaja, puh. 050 458 0560

Andrew Buchanan, liiketoiminnan kehitysjohtaja, ReNew ELP, puh. +44 (0) 01642 438 280, a.buchanan(@)renewelp.co.uk

Andrea Polson, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Licella, puh. +61 433 464 675, andrea.polson(@)licella.com

Lue myös:

Nesteen tavoitteena jätemuovin hyödyntäminen polttoaineiden ja muovituotteiden raaka-aineena

IKEA ja Neste ottavat suuren askeleen kohti fossiilivapaata tulevaisuutta

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

ReNew ELP lyhyesti

ReNew ELP (End-of-Life-Plastics) on investoinut uuteen teknologiaan hyödyntääkseen elinkaarensa lopussa olevat muovit arvokkaiden öljyjen ja kemikaalien valmistuksessa. Patentoitu katalyyttinen hydroterminen reaktoriprosessi (Cat-HTR) on innovatiivinen ratkaisu elinkaarensa lopussa olevien muovien maailmanlaajuiseen hävittämisongelmaan ja tukee kiertotaloutta. Yrityksellä on kunnianhimoinen kehitysohjelma Isossa-Britanniassa. Lue lisää: www.renewelp.co.uk. ReNew ELP:tä tukee brittiläinen energia-alan investointiyritys Armstrong Energy, www.armstrongenergy.co.uk

Licella lyhyesti