31 Heinäkuu 2019

Nesteen jalostamon laajennusta juhlittiin Singaporessa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 31.7.2019 klo 10.45

Neste juhlisti tänään Singaporen uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteetin ja uuden tuotantolinjan laajennusta peruskiven julkistamisella. Noin 1,4 miljardin euron arvoisen investoinnin rakennustyöt aloitettiin vuoden alussa.

”Singaporen laajennus on tärkeä askel uusiutuvien tuotteiden kasvustrategiamme toteutuksessa globaalisti sekä alku maailman ainutlaatuisimmalle ja edistyneimmälle uusiutuvien tuotteiden jalostamolle. Jatkuvan prosessi- ja teknologiakehityksemme ansiosta uusi tuotantolinja Singaporessa tulee olemaan alansa paras maailmanlaajuisesti”, Peter Vanacker sanoo.

”Peruskiven muuraus on hieno perinne. Olemme iloisia, että pääsemme juhlistamaan uuden laitoksemme rakentamisen edistymistä juuri Singaporessa. Se on yksi maailman keskeisimmistä, taloudellisesti merkittävimmistä ja energisimmistä kaupungeista. Haluan kiittää henkilökohtaisesti kaikkia laajennusprojektiin osallistuneita ja osallistuvia. Yhdessä luomme elinvoimaisemman maapallon lapsillemme”, Vanacker jatkaa.

”Neste ei ole ainoastaan maailman vastuullisin energiayhtiö ja johtava toimija uusiutuvissa tuotteissa, mutta myös yksi maailman vastuullisimmista yrityksistä kaikilla toimialoilla. Sen lisäksi, että osallistumme yhdessä innovointiin, kehitämme kumppaneiden kanssa muun muassa vahvaa, luotettavaa ja digitalisoitua toimitusketjujen verkostoa. Tämä on ehdottoman tärkeää jalostamojen toiminnan kannalta. Palvellaksemme Nesteen kaltaisia yrityksiä, kehitämme jatkuvasti toimitusketjujemme hallinnointia ja toiminnan ekologisuutta”, Singaporen sosiaalipolitiikan koordinointiministeri Tharman Shanmugaratnam sanoo.

Investoinnin myötä Nesteellä on entistä paremmat mahdollisuudet valita eri tuoteratkaisujen välillä koko tuotantojärjestelmässään. Kaikilla Nesteen jalostamoilla voidaan valmistaa uusiutuvan dieselin lisäksi uusiutuvaa lentopolttoainetta ja raaka-ainetta erilaisiin polymeeri- ja kemikaalisovelluksiin. Investointiin sisältyy logistiikan ja raaka-aineiden esikäsittelyn parantaminen, minkä ansiosta Singaporen jalostamolla pystytään käyttämään yhä huonompilaatuisia jäte- ja tähderaaka-aineita myös olemassa olevalla jalostamolla.

”Palvelemme asiakkaitamme ja teollisuutta hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Singaporen laajennuksen myötä pystymme tuottamaan yli miljoona tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuodessa”, Vanacker lisää.

Singaporen investointi lisää Nesteen uusiutuvien tuotteiden kokonaiskapasiteettia Singaporessa jopa 1,3 miljoonalla tonnilla vuodessa, mikä kasvattaa uusiutuvien tuotteiden vuotuisen kokonaistuotantokapasiteetin lähes 4,5 miljoonaan tonniin vuonna 2022. Nesteen tavoitteena on käynnistää uusi tuotantolinja vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana.

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja: Nesteen mediapuhelin, puh. 050 458 5076 tai sähköpostilla media(at)neste.com arkisin klo 8.30-16.00.

Neste Singapore
Lehdistötiedote: Neste vahvistaa globaalia johtavaa asemaansa uusiutuvissa tuotteissa tekemällä merkittävän investoinnin Singaporeen
Kuvia Singaporen jalostamosta ja havainnekuva Nesteen tulevasta jalostamoalueesta Singaporessa

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com