27 Toukokuu 2020

Neste ja Covestro yhdistävät voimansa – uusiutuvia syöttöaineita muovien tuotantoon

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 27.5.2020 klo 14

Ajovalon “lasi” on valmistettu läpinäkyvästä polykarbonaatista (Kuva: Covestro).

Neste  ja Covestro ovat käynnistäneet Euroopassa strategisen yhteistyön, jonka tarkoituksena on edistää vastuullisesti tuotettujen syöttöaineiden käyttöä muovien tuotannossa. Covestro hankkii uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa materiaalia, jolla se voi korvata merkittävän osan polykarbonaattien valmistuksessa tällä hetkellä käytettävistä fossiilisista syöttöaineista. Korkean suorituskyvyn polykarbonaattimuovia käytetään esimerkiksi autojen ajovaloissa, LED-valaisimissa, elektronisissa ja terveydenhuollon laitteissa sekä autojen ikkunapinnoitteissa.

Yhteistyön lyhyen aikavälin tavoitteena on korvata useita tuhansia tonneja polykarbonaattien tuotannossa käytettäviä fossiilisia syöttöaineita Nesteen uusiutuvista hiilivedyistä tuotetuilla syöttöaineilla. Nesteen uusiutuvat hiilivedyt valmistetaan 100 %:sti uusiutuvista raaka-aineista, kuten jäte- ja tähdeperäisistä öljyistä ja rasvoista. Nesteen tuote soveltuu sellaisenaan korvaamaan yleisesti käytettyjä fossiilisia syöttöaineita polymeerituotannossa. Se soveltuu olemassa oleviin tuotantoinfrastruktuureihin ja antaa Covestron kaltaisille yrityksille mahdollisuuden valmistaa vastuullisempia, tasa- ja korkealaatuisia tuotteita nykyisissä prosesseissaan.

Vastuullisten materiaalien käytön edistäminen

”Polymeeri- ja kemianteollisuudella on tärkeä rooli kiertotaloudessa ja ilmastonmuutoksen torjunnassa. Siksi Neste on sitoutunut tukemaan Covestron kaltaisia ​​alan edelläkävijöitä heidän kestävän kehityksen matkallaan”, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo. ”Yhteistyömme myötä Covestro voi ottaa merkittävän roolin ilmastoystävällisempien raaka-aineiden tarjoajana johtaville tuotemerkeille ja auttaa niitä saavuttamaan materiaalien käyttöön liittyvät vastuullisuustavoitteensa. Covestron avulla Nesteen uusiutuvien hiilivetyjen positiivinen vaikutus laajenee polyolefiinien ulkopuolelle, mikä osoittaa tuotteemme arvon ja soveltuvuuden myös monimutkaisiin arvoketjuihin."

"Yhteistyömme edistää tuotantomme vastuullisuutta ja aikeitamme toimia muutoksen ajurina kiertotaloudessa. Vaihtoehtoisten syöttöaineiden entistä intensiivisempi käyttö luo tälle työlle perustan", Covestron toimitusjohtaja Markus Steilemann toteaa. "Olemme sitoutuneet työskentelemään useiden kumppaneiden kanssa edistääksemme muutosta kohti kiertotaloutta, mikä on tulevien vuosien ja vuosikymmenten suuri yhteiskunnallinen ponnistus. Tätä tukee yhteistyömme myös Nesteen kaltaisten tuotantoketjun alkupään kumppaneiden kanssa. Yhteistyön kautta pystymme aiempaa laajemmin täyttämään asettamamme uusiutuvien syöttöaineiden käytön vaatimukset. Tuotantomme muutoksella autamme tärkeitä teollisuudenaloja, kuten auto- ja elektroniikkateollisuutta, parantamaan vastuullisuuttaan ja vähentämään riippuvuuttaan raakaöljystä.”

Tulevaisuudessa Neste ja Covestro aikovat laajentaa kumppanuuttaan ja ottaa sen piiriin myös muita polymeerityyppejä. Yritykset toivottavat myös muut arvoketjujen toimijat tervetulleiksi mukaan yhteistyöhön.

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja:

Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste allekirjoitti European Plastics Pact -muovisitoumuksen
Nesteen kiertotalousratkaisuja muoveille

Covestro AG Communications, Dr. Frank Rothbarth, puh. +49 214 6009 2536, frank.rothbarth@covestro.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com.

Covestro lyhyesti

With sales of EUR 12.4 billion in 2019, Covestro is among the world’s largest polymer companies. Business activities are focused on the manufacture of high-tech polymer materials and the development of innovative solutions for products used in many areas of daily life. The main industries served are the automotive, construction, wood processing and furniture, and electrical and electronics industries. Other sectors include sports and leisure, cosmetics, health and the chemical industry itself. Covestro has 30 production sites worldwide and employs approximately 17,200 people (calculated as full-time equivalents) as of the end of 2019. For more information please see www.covestro.com.