20 Lokakuu 2020

Virstanpylväs saavutettu Nesteen, Borealiksen ja Covestron vaihtoehtoisten raaka-aineiden käyttöön keskittyvässä strategisessa yhteistyössä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 20.10.2020 klo 11

Kuva: Tulevaisuudessa autojen tyylikkäät ajovalot voitaisiin valmistaa uusiutuvista lähteistä tuotetuista polykarbonaateista. Copyright: Covestro

Covestrolle ensimmäinen toimitus sertifioitua uusiutuvaa fenolia Borealikselta polykarbonaattien valmistukseen

• Neste valmistaa ISCC Plus -sertifioituja sataprosenttisesti biopohjaisia hiilivetyjä uusiutuvista raaka-aineista
  • Borealis käyttää Nesteen hiilivetyjä ISCC Plus -sertifioidun fenolin valmistuksessa
  • Covestro vastaanottaa 1 000 tonnia uusiutuvaa fenolia Borealikselta

Osana strategista yhteistyötä Covestro on vastaanottanut Borealikselta ensimmäisen 1 000 tonnin toimituksen uusiutuvaa fenolia, joka on valmistettu Nesteen uusiutuvista hiilivedyistä. Neste tuottaa nämä ISCC Plus -sertifioidut hiilivedyt (International Sustainability and Carbon Certification, ISCC) kokonaan uusiutuvista raaka-aineista. Borealis valmistaa hiilivedyistä ISCC Plus -massatasesertifioitua fenolia, jota Covestro käyttää korkean suorituskyvyn polykarbonaattimuovien valmistuksessa korvaamaan osan aiemmin kokonaan fossiilisista raaka-aineista tuotetusta fenolista. Polykarbonaatteja käytetään autojen ajovaloissa, autojen ikkunapinnoitteissa, LED-valaisimissa, elektronisissa laitteissa sekä monissa muissa käyttökohteissa.

"Tällä ensimmäisellä toimituksella korostamme jälleen sitoutumistamme vaihtoehtoisten raaka-aineiden lisääntyneeseen käyttöön. Tällä tavoin kierrätämme hiiltä ja edistämme kiertotaloutta, mistä on tultava uusi ohjaava periaate maailmanlaajuisesti", Covestron toimitusjohtaja Markus Steilemann sanoo. "Yhteistyössä tuotantoketjun alkupään kumppaneiden kuten Nesteen ja Borealiksen kanssa näytämme, miten vastuullinen arvoketju voi toimia."

"Olemme iloisia nähdessämme, että uusiutuva muoviraaka-aineemme auttaa Covestroa saavuttamaan uuden virstanpylvään. Se korostaa tuotteemme soveltuvuutta sellaisenaan fossiilisen raakaöljyn korvaamiseen sekä jatkuvasti kasvavaan määrään vaativia sovelluksia", sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker. "Lisäksi se osoittaa selvästi, miten edelläkävijäyritysten – kuten Nesteen, Borealiksen ja Covestron – vastuullisuuteen keskittyvällä yhteistyöllä voidaan saavuttaa positiivisia vaikutuksia jopa monimutkaisessa arvoketjussa."

"Elämäntapamme edellyttää kehitystä. Olemme ylpeitä siitä, että olemme etulinjassa uusiutuvan fenolin toimittamisessa strategiselle asiakkaallemme Covestrolle. Olemme innovatiivisen arvoketjupartnerimme Nesteen kanssa kiertotalouden pioneereja”, Borealiksen toimitusjohtaja Alfred Stern sanoo. "Näin muutumme ja luomme uutta kestävämpää tulevaisuutta varten."

Neste valmistaa uusiutuvia hiilivetyjä kokonaan uusiutuvista raaka-aineista, kuten jäte- ja tähdeperäisistä öljyistä ja rasvoista. Näitä hiilivetyjä voidaan käyttää nykyisissä tuotantoinfrastruktuureissa, ja ne auttavat korvaamaan fossiilisia raaka-aineita, joita käytetään polymeerien ja kemikaalien tuotannossa. Nesteen uusiutuvien hiilivetyjen avulla yritykset, kuten Borealis ja Covestro, voivat valmistaa nykyisissä prosesseissaan tasaisen korkealaatuisia vastuullisempia tuotteita.

Covestron tuotannossa käyttämien raaka-aineiden suunnitellun muutoksen myötä yhtiö pyrkii auttamaan keskeisiä teollisuudenaloja, kuten auto- ja elektroniikkateollisuutta, parantamaan vastuullisuuttaan ja vähentämään riippuvuuttaan fossiilista alkuperää olevista materiaaleista. Hanke on osa Covestron kattavaa ohjelmaa, jonka myötä yhtiö pyrkii yhdessä kumppaneidensa kanssa edistämään siirtymistä kiertotalouteen ja muuttamaan oman toimintansa täysin kiertotalouspohjaiseksi.

Susanna Sieppi

Lisätietoja:

Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Covestro AG, Dr. Frank Rothbarth, puh. +49 214 6009 2536, frank.rothbarth@covestro.com (Leverkusen, Saksa)

Borealis: Virginia Mesicek, Senior Manager a.i., External Communications, virginia.mesicek@borealisgroup.com, puh. +43 1 22 400 772 (Wien, Itävalta)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi & www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/tuotteet/muovit

Covestro lyhyesti

With sales of EUR 12.4 billion in 2019, Covestro is among the world’s largest polymer companies. Business activities are focused on the manufacture of high-tech polymer materials and the development of innovative solutions for products used in many areas of daily life. The main industries served are the automotive, construction, wood processing and furniture, and electrical and electronics industries. Other sectors include sports and leisure, cosmetics, healthcare and the chemical industry itself. Covestro has 30 production sites worldwide and employs approximately 17,200 people (calculated as full-time equivalents) as of the end of 2019. Further information: www.covestro.com

Forward-looking statements

This press release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Covestro AG. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Covestro’s public reports. These reports are available at www.covestro.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to make them conform to future events or developments.

Borealis lyhyesti

Borealis on johtava innovatiivisten ratkaisujen toimittaja polyolefiineissa, peruskemikaaleissa ja lannoitteissa. Borealiksen pääkonttori sijaitsee Wienissä, Itävallassa. Henkilöstöä on nykyään noin 6 900 eri puolilla maailmaa ja toimintaa yli 120 maassa. Vuonna 2019 Borealiksen liikevaihto oli 8,1 miljardia euroa ja tulos 872 miljoonaa euroa. Mubadala omistaa investointiyhtiönsä kautta Borealiksesta 64 %, ja loput 36 % omistaa itävaltalainen öljy- ja kaasuyhtiö OMV. Borealis tarjoaa asiakkaille palveluja ja tuotteita kaikkialla maailmassa yhteistyössä Borougen ja Bayport Polymersin kanssa. Borouge on Borealiksen ja Abu Dhabi National Oil Companyn (ADNOC) yhteisyritys, ja Baystar™ on Borealiksen, Totalin ja NOVA Chemicalsin yhteisyritys, joka toimii Texasissa. www.borealisgroup.com | www.borealiseverminds.com