24 Maaliskuu 2020

Neste ja DB Schenker lanseeraavat kuluttajille vähäpäästöisen noutopistekuljetuksen ‒ jopa 90 % pienempi hiilijalanjälki

Neste Oyj, Uutinen, 24.3.2020 klo 8

Kuljetus- ja logistiikkapalveluja tarjoava DB Schenker ottaa noutopistekuljetuksissaan käyttöön Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineen. Entistä vähäpäästöisemmät kuljetukset tulevat ensimmäisenä saataville Stockmannin verkossa toteutettavien Hullujen Päivien asiakkaille. Kevään 2020 Hulluista Päivistä lähtien kaikkien noutopisteisiin tilattujen tuotekuljetusten kasvihuonekaasupäästöjä vähennetään Neste MY uusiutuvan dieselin avulla. DB Schenker on Stockmannin yhteistyökumppani Hullujen Päivien verkkokauppakuljetuksissa.

“Olemme käyttäneet Neste MY uusiutuvaa dieseliä jo useamman vuoden ajan Vantaan ja Turun terminaalien välisessä liikenteessä sekä suurimpien kaupunkien jakeluliikenteessä. Haluamme nyt kohdentaa ympäristöedun suoraan noutopistekuljetuksiin ja auttaa kuluttajia vähentämään verkko-ostostensa hiilijalanjälkeä vähäpäästöisemmällä toimitustavalla”, kertoo DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi.

DB Schenker lisää kotimaan kuljetuskalustossaan uusiutuvan dieselin käyttöä vähintään noutopistekuljetusten verran. Näin noutopistekuljetusten ansiosta hiilijalanjälki pienenee ympäri Suomen. DB Schenkerillä on Suomessa noin tuhat noutopistettä K-ruokakaupoissa, R-kioskeissa ja yksityisyrityksissä sekä näiden lisäksi pakettiautomaatteja.

Tieliikenteen päästöjen vähentäminen on keskeistä Suomen tavoitteelle tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Nesteen oman strategisen ilmastositoumuksen tarkoituksena on vähentää asiakkaiden kasvihuonekaasupäästöjä 20 miljoonalla tonnilla vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

“Jokainen teko vie lähemmäs tavoitteita, ja on hienoa nähdä yritysten tarjoavan entistä aktiivisemmin vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja kuluttajille. Valitsemalla 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin, DB Schenker voi välittömästi pienentää omaa hiilijalanjälkeään”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön yritysmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Neste MY uusiutuva diesel on suomalainen innovaatio, jonka avulla yritys voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään jopa 90 %* verrattuna fossiiliseen dieseliin elinkaaren ajalta laskettuna. Neste MY uusiutuvaa dieseliä voi tankata jo 53 kevyen liikenteen asemalla ja 19 raskaan kaluston asemalla ympäri Suomea.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com