16 Helmikuu 2021

Neste ja GRK pienentävät yhdessä työmaiden ilmastopäästöjä ‒ uusiutuva polttoöljy käyttöön ensimmäisillä infratyömailla Suomessa

Neste Oyj, Uutinen, 16.2.2021

Suomalainen rakennusalan konserni GRK siirtyy käyttämään kalustossaan Neste MY uusiutuva polttoöljy™ -tuotetta sekä Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta. GRK on ensimmäinen rakennusalan yritys Suomessa, joka vähentää työmaakaluston kasvihuonekaasupäästöjä Nesteen tammikuussa 2021 markkinoille tuoman uusiutuvan polttoöljyn avulla.

Energia- ja liikennesektorin lisäksi rakennusala on avainasemassa ilmastopäästöjen vähentämisessä. Kevyen polttoöljyn ja dieselin käytöstä syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat Suomessa jopa yli 90 % infratyömaatoimintojen ja -kuljetusten päästöistä.

”Meille oli tärkeää löytää tässä ja nyt toimiva ratkaisu, jolla saamme nopeasti konkreettisia tuloksia. Uusiutuvaan polttoöljyyn ja dieseliin siirtyminen työmaakalustossa sekä työsuhde- ja tuotantoajoneuvoissa ovat tärkeitä toimenpiteitä GRK:n matkalla kohti pienempää hiilijalanjälkeä. Hienoa, että tällainen mahdollisuus löytyi Nesteen tarjoamien uusiutuvien ratkaisujen avulla”, kertoo GRK Infra Oy:n tulevaisuusjohtaja Riina Rantsi.

Uusiutuva polttoöljy on uusi ratkaisu päästöjen vähentämiseen

Nesteen 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistettu uusiutuva polttoöljy on uusi ratkaisu päästöjen vähentämiseen työkoneissa, lämmityksessä ja teollisuuskäytössä.

“GRK:n eteläisen Suomen työmaat, tilaajien määrittelemät vähähiiliset työmaat sekä soveltuvin osin myös pohjoisemmassa toimivat työmaat siirtyvät uusiutuvan polttoöljyn käyttöön. Uusiutuvaa dieseliä siirrytään käyttämään kaikissa yhtiön Suomen dieselkäyttöisissä työsuhde- ja tuotantoajoneuvoissa fossiilisen dieselin sijaan”, kertoo Rantsi.

“Olemme sitoutuneet vähentämään asiakkaidemme kasvihuonekaasupäästöjä vuosittain merkittävästi. Uusiutuva polttoöljy on uusi ratkaisu tieliikennekäytössä tutuksi tulleen uusiutuvan dieselin rinnalle. Kummankin tuotteen avulla yritys voi pienentää omia kasvihuonekaasupäästöjään koko tuotteen elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 %*, verrattuna fossiilisen polttoöljyn ja dieselin käyttöön. On hienoa tehdä yhteistyötä GRK:n kanssa ja edesauttaa päästövähennysten toteutumista infrahankkeissa”, kertoo Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Uusiutuvan polttoaineen merkitystä GRK:n hiilijalanjälkeen seurataan tulevaisuudessa uusien laskentatyökalujen avulla.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Lisätietoja: Joni Pihlström, Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja, Marketing & Services, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94% yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

Attachments: