19 Maaliskuu 2018

Neste toimittaa ensimmäisen erän 100-prosenttista uusiutuvaa propaania Euroopan markkinoille

19.3.2018 klo 9.00

Neste on käynnistänyt maailman ensimmäisen, suuressa mittakaavassa uusiutuvaa propaania tuottavan laitoksen Rotterdamissa, Hollannissa. Ensimmäinen lasti uusiutuvaa propaania on toimitettu SHV Energylle, joka markkinoi ja myy tuotetta eurooppalaisille asiakkailleen nimellä BioLPG. Nesteen uusiutuvaa propaania valmistavan laitoksen tuotantokapasiteetti on 40 000 tonnia vuodessa ja SHV Energyllä on yksinoikeus tuotteen jakeluun neljän vuoden ajan, mikä tarkoittaa yhteensä 160 000 tonnia.

BioLPG:n avulla fossiilisia polttoaineita käyttävien asiakkaiden on mahdollista pienentää hiilijalanjälkeään ilman että heidän tarvitsee tehdä muutoksia kaasukäyttöisten sovellustensa tekniikkaan. BioLPG:tä voidaan käyttää nykyisissä nestekaasun käyttökohteissa liikenteestä ja lämmöntuotannosta kaasupulloihin.

"Uuden tuotantolaitoksemme käynnistyminen tarkoittaa, että SHV Energyn asiakkaat Euroopassa voivat käyttää uutta uusiutuvaa tuotetta ennestään tutuissa sovelluksissa, mutta pienemmillä ympäristövaikutuksilla", toteaa Kaisa Hietala, Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja.

"Meille tämä on myös tärkeä askel uusiutuvien tuotteiden kasvustrategiassamme", jatkaa Hietala.

"Olemme SHV Energyllä ylpeitä saadessamme olla osa tätä ainutlaatuista uusiutuvan energian projektia ja onnittelemme Nestettä fantastisesta teknisestä saavutuksesta. BioLPG on käytössä erittäin vähähiilinen ja puhdas. Se tuottaa parhaan ympäristövaikutuksen silloin, kun se korvaa maakaasuverkon ulottumattomissa sijaitsevien kotitalouksien ja yritysten käyttämät runsashiiliset kiinteät ja nestemäiset polttoaineet.

Kaikkien SHV Energy -yhtiöiden missio on Advancing Energy Together ja sitä BioLPG juuri tarkoittaa yli seitsemässä Euroopan maassa oleville tuhansille asiakkaillemme, jotka saavat nauttia uuden tuotteemme eduista hyvin pian", toteaa Fulco van Lede, SHV Energyn toimitusjohtaja

Nesteen Rotterdamin jalostamo tuottaa pääasiallisesti huippulaatuista Neste MY uusiutuvaa dieseliä, jonka valmistuksessa käytetään erilaisia jätteitä ja tähteitä sekä kasviöljyjä. Uusiutuvan propaanin tuotantoyksikkö puhdistaa ja erottaa uusiutuvaa propaania jalostamon tuotannon sivutuotekaasuista.

Viestintäjohtaja

Lisätietoja: Kaisa Hietala, Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja, Neste, puh. 050 458 4128

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com