10 Helmikuu 2020

Nesteen uusiutuvat tuotteet mahdollistivat asiakkaille 9,6 miljoonaa tonnia pienemmät ilmastopäästöt globaalisti vuonna 2019

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 10.2.2020 klo 09

Vuonna 2019 Nesteen uusiutuvat tuotteet auttoivat asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yhteensä 9,6 miljoonalla tonnilla* useilla maantieteellisillä markkinoilla. Määrä vastaa 1,5 miljoonan keskiverto-EU-kansalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä (lähde: Maailmanpankki) tai 3,5 miljoonan henkilöauton poistamista vuodeksi liikenteestä.

”Nesteen liiketoiminta keskittyy auttamaan asiakkaitamme tieliikenteessä ja kaupungeissa, lentoliikenteessä sekä polymeeri- ja kemikaalialoilla tekemään liiketoiminnastaan entistä vastuullisempaa. Olemme hyvin ylpeitä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaniemme kanssa tekemästämme työstä, jossa vähennämme asiakkaidemme kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvien tuotteidemme avulla. Näihin kuuluvat esimerkiksi Neste MY uusiutuva diesel™ ja Neste MY uusiutuva lentopolttoaine™, jotka ovat korkealaatuisia uusiutuvia ja helposti saatavilla olevia ratkaisuja maa- ja lentoliikenteen päästöjen vähentämiseksi”, kertoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

”Viime vuonna teimme kaksi kunnianhimoista ilmastolupausta. Ensimmäinen näistä on lupauksemme vähentää asiakkaidemme kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujemme avulla vuosittain vähintään 20 miljoonaa tonnia CO2e vuoteen 2030 mennessä. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen 7,9 miljoonasta tonnista vuonna 2018 9,6 miljoonaan tonniin vuonna 2019 oli erinomainen alku. Toinen lupauksemme on pienentää Nesteen tuotannon hiilijalanjälkeä nopeammin kuin EU:n ilmasto- ja energiatavoitteet velvoittavat. Yksi konkreettinen esimerkki työstämme on pitkäaikainen sopimus tuulivoiman käytöstä Suomen tuotantolaitoksillamme”, Vanacker jatkaa.

Painopiste kapasiteetissa, innovaatiossa ja yhteistyössä

Neste pyrkii myös laajentamaan ainutlaatuista globaalia asemaansa jäte- ja tähderaaka-aineissa. Vuonna 2019 uusiutuvien jäte- ja tähderaaka-aineiden osuus Nesteen käyttämistä uusiutuvista raaka-aineista oli 80 %. Yhtiö investoi myös uusien skaalautuvien tulevaisuuden raaka-aineiden ja tarvittavien teknologioiden etsimiseen nykyisten raaka-ainelähteiden ulkopuolelta.
“Uskomme, että yhteistyö on menestyksen avain. Yhteistyöllä pystymme vauhdittamaan alan kehitystä, vähentämään päästöjä ja torjumaan ilmastokriisiä”, Vanacker lisää.

Neste on jo yli kymmenen vuoden ajan kasvattanut uusiutuvien tuotteidensa kokonaisvolyymiä. Yhtiön vuotuinen jalostuskapasiteetti on nykyisin 3 miljoonaa tonnia uusiutuvia tuotteita jalostamoillaan Suomessa, Alankomaissa ja Singaporessa. Näistä 3 miljoonasta tonnista Nesteen vuosittainen uusiutuvan lentopolttoaineen kapasiteetin osuus on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Singaporen laajennus vuonna 2022 kasvattaa Nesteen uusiutuvien tuotteiden vuotuisen kokonaiskapasiteetin lähes 4,5 miljoonaan tonniin. Uusiutuvan lentopolttoaineen osuus vuotuisesta kokonaiskapasiteetista tulee olemaan yli miljoona tonnia vuonna 2022.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoa:

Neste MY uusiutuva diesel
Neste MY uusiutuva lentopolttoaine
Uusiutuvat muovit ja kemikaalit
Vuoden 2020 Global 100 -lista: Neste maailman kolmanneksi vastuullisin yritys

Lisätietoja: Nesteen mediapuhelimesta puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com