13 Kesäkuu 2008

Millennium-teknologiapalkinto lääkeinnovaatiolle

Vuoden 2008 Millennium-teknologiapalkinnon voitti Robert Langer työstään lääkeaineiden annostelemiseksi ja keinokudosten kasvattamiseksi. Langer toimii professorina maailmankuulussa MIT:ssa (Massachusetts Institute of Technology).

Tekniikan akatemia -säätiö myöntää maailman suurimman teknologiapalkinnon ihmisten elämänlaatua parantaville ja kestävää kehitystä tukeville innovaatioille. Tasavallan presidentti Tarja Halonen ojensi professori Langerille 800 000 euron arvoisen pääpalkinnon keskiviikkona 11.6 Finlandia-talossa järjestetyssä palkinnonjakotilaisuudessa.

Professori Robert Langer on kehittänyt polymeerimateriaaleja ja teknologioita, joilla lääkkeitä voi annostella tarkasti sairaaseen kudokseen ja säädellä lääkeaineiden vapautumista. Innovaatioita käytetään laajasti syöpä-, sydän- ja useiden muiden sairauksien hoidossa. Vuosittain yli 100 miljoonaa ihmistä saa hoitoa Langerin kehittämillä lääkeannostelumenetelmillä, ja määrä kasvaa nopeasti.

Muut Millennium-voittajat palkittiin seremoniassa 115 000 euron kunniaosoituksilla ja Millennium-palkintoesineillä. Alec Jeffreys sai tunnustusta DNA-sormenjälkitekniikasta ja Andrew Viterbi virheenkorjausalgoritmista. Lisäksi Emmanuel Desurviren, Randy Gilesin ja David Paynen kehittämä valokaapeliverkon optinen vahvistin, joka on moninkertaistanut globaalin tietoverkon välityskyvyn, sai kunnianosoituksen.

Neste Oil on yksi Millennium-teknologiapalkinnon yhteistyökumppaneista. Yhteistyö tarjoaa yhtiölle erinomaisen kanavan viestiä Neste Oilin edelläkävijyydestä oman alansa teknologioiden ja tuotteiden kehittäjänä.
Lisätietoja: www.millenniumprize.fi