19 Toukokuu 2020

Nesteen palmuöljyn ja PFAD:n jäljitettävyyssivustot päivitetty – päivityksiä kahdesti vuodessa

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Vastuullisuus

Neste Oyj, Uutinen, 19.5.2020

Neste on päivittänyt englanninkielisen jäljitettävyyssivustonsa, joka tarjoaa yksityiskohtaisia ​​tietoja yrityksen palmuöljyn ja palmuöljyn rasvahappotisleen (“palm fatty acid distillate” eli PFAD on ruokakelpoisen palmuöljyn jalostuksen prosessitähdettä) toimitusketjuista. Sivustolta löytyvästä karttapalvelusta käyttäjät voivat selvittää muun muassa Nesteen toimittajien sijainti- ja sertifiointitietoja.

Vuonna 2019 lisäsimme jäljitettävyyssivuston päivityskertoja yhdestä kahteen vuodessa. Tiheämmin tapahtuvat päivitykset auttavat meitä tarjoamaan sidosryhmillemme entistä ajantasaisempia tietoja toimitusketjuistamme, joissa saattaa tapahtua muutoksia vuoden aikana.

Nyt julkaistut tiedot edustavat Nesteen palmuöljyn ja PFAD:n toimitusketjuja heinäkuusta joulukuuhun 2019. Tiedot täydentävät Nesteen maaliskuussa 2020 julkaiseman vastuullisuusraportin 2019 tietoja.

PFAD:n jäljitettävyydessä merkittävää edistystä – Covid-19 -pandemia hidastaa etenemistä

Vuonna 2017 Neste asetti julkisen tavoitteen kartoittaa koko PFAD:n toimitusketjunsa öljypalmuviljelmille asti vuoden 2020 loppuun mennessä. Yhteistyössä Daemeterin ja Proforestin vastuullisuusasiantuntijoiden muodostaman CORE:n (The Consortium of Resource Experts) kanssa olemme edistyneet merkittävästi tässä hyvin haastavassa tehtävässä.

Vuoden 2019 loppuun mennessä jo 99,5 % PFAD:n toimitusketjustamme oli kartoitettu ja validoitu palmuöljypuristamoille asti ja 71 % (44 % vuonna 2018) öljypalmuviljelmille asti. Tämän saavuttaaksemme olemme kartoittaneet laajoja osia aiemmin kartoittamattomista elintarviketeollisuuden palmuöljyn toimitusketjuista. Elintarviketeollisuudella ei ole lakisääteistä vaatimusta hankkia raaka-ainetta vain jäljitettävistä toimitusketjuista, vaikka se edustaa edelleen valtaosaa palmuöljyn kysynnästä maailmanlaajuisesti.

Olemme jatkaneet yhä kattavampaan jäljitettävyyteen tähtäävää työtämme vuonna 2020. Edistyminen on kuitenkin paljon hitaampaa, koska toimitusketjujen vielä kartoittamattomat osat tarvitsevat prosessissa huomattavan paljon tukea. Viime aikoina Covid-19-pandemia on lisäksi estänyt suorat yhteydet vastuullisuusasiantuntijoiden ja raaka-ainetoimittajien edustajien välillä, mikä on pysäyttänyt PFAD:n toimitusketjun kartoituksen ja validoinnin.

Pyrimme tukemaan edistymistä rakentamalla koko alan laajuista hyväksyntää toimitusketjujen jäljitettävyyttä varten kehitetylle riskipohjaiselle menetelmälle (Risk-calibrated approach to traceability to plantation, RCA TTP). Olemme kehittäneet menetelmän viime vuosien aikana yhdessä CORE:n kanssa. Koko alan hyväksynnän myötä palmuöljyn toimitusketjujen yleistä läpinäkyvyyttä voitaisiin merkittävästi parantaa etenkin niiden toimitusketjujen osalta, jotka palvelevat pääasiassa aloja, joilla ei ole biopolttoaineteollisuuden kaltaisia lakisääteisiä vaatimuksia raaka-aineiden jäljitettävyydelle. Yhteinen lähestymistapa tarjoaisi mahdollisuuden nopeuttaa johdonmukaisia ponnisteluja jäljitettävyyden parantamiseksi koko palmuöljyalalla.

Lisätietoja:
Nesteen englanninkielinen jäljitettävyyssivusto
Nesteen uusiutuvat raaka-aineet
Nesteen vastuullisuusraportti 2019

Salla Ahonen, Vice President, Sustainability, Neste, puh. +358 50 458 4559, salla.ahonen(@)neste.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com.