3 Joulukuu 2019

Nuoret maalasivat valtavalla nosturilla taidetta – Neste ja Mantsinen keräävät 50 000 euroa nuorten syrjäytymistä ehkäisevään työhön

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 3.12.2019 klo 8

Kuvassa Zero Exclusion -kampanjaan osallistuneet nuoret: Kukka-Maaria Juvonen, Miia Kuittinen ja Kip Pääkkönen.

Neste ja Mantsinen Group tarttuvat vaikeaan yhteiskunnalliseen haasteeseen: nuorten syrjäytymiseen. Haaste on globaali ja myös Suomessa laaja, sillä tilastojen* mukaan Suomessa on yli 60 000 syrjäytynyttä nuorta. Nesteen ja Mantsisen tavoitteena on tuoda näiden nuorten ääni kuuluviin sekä kerätä varoja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi Zero Exclusion -kampanjan avulla. Se tuo yhteen nuoret taiteilijat, yhden maailman johtavista taidegallerioista ja maailman suurimman hydraulisen satamanosturin.

Kampanjassa kolme nuorta on maalannut 42 taideteosta käyttäen työvälineenä yli 300 tonnia painavaa satamanosturia ja niitä varta vasten suunniteltuja pensseleitä. Osassa teoksista käytettiin ensimmäistä kertaa Neste MY uusiutuvaan isoalkaaniin pohjautuvaa pinnoitetta, jonka maalinvalmistaja Teknos valmisti erikseen hanketta varten.

Teokset viimeisteltiin yhteistyössä maailman johtaviin taidegallerioihin kuuluvan yhdysvaltalaisen Albright Knox -gallerian kanssa. Valmiit maalaukset myydään, ja niiden tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä suomalaiselle Hope ry:lle. Nesteen ja Mantsinen Groupin tavoitteena on kerätä kampanjan avulla 50 000 euroa nuorten syrjäytymistä ehkäisevään työhön.

“Nuorten syrjäytymiseen liittyvä haaste niin ilmeinen, ettei sitä voi ratkaista yksin – siksi haluamme kutsua kaikki yritykset mukaan auttamaan. Jokaisen nuoren taustasta riippumatta pitäisi saada tuntea olevansa tärkeä osa yhteiskuntaamme. Zero Exclusion -kampanjan tavoitteena oli antaa mukana olleille nuorille ääni tavalla, joka on yllättävä ja herättävä“, kertoo vastuullisia kumppanuuksia Nesteellä vetävä Heidi Peltonen.

“Oman yrityksemme perustajat ovat vaatimattomista oloista lähteneitä maatalon poikia. Haluamme osaltamme osoittaa, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa, kunhan vain annetaan mahdollisuus toteuttaa itseään. Kun on itse saanut apua matkallaan, niin sitä haluaa antaa myös muille”, Mantsinen Groupin toimitusjohtaja Mia Mantsinen lisää.

Nuorten maalaamia taideteoksia yhdistää toivo – ostamalla taulun teet hyvää

Nuorten tekemien 42 taideteoksen yhdistävä teema on toivo. Teokset luoneet nuoret ovat itsekin aiemmin saaneet tukea Hope ry:ltä.

“Lähdimme kaikki kolme mukaan tähän projektiin, koska halusimme vuorostamme antaa jotain takaisin saamastamme suuresta avusta. Itse rakastan taidetta, ja maalaaminen valtavilla nostureilla oli ikimuistoinen kokemus. Toivon, että työni innostaa yrityksiä tekemään jotain nuorten auttamiseksi”, yksi nuorista taiteilijoista Miia Kuittinen kertoo.

Taideteokset ovat esillä Helsingin Bio Rexissä 4.-22.12.2019 ja kampanjasivustolla, jossa ne myös myydään.

Zero Exclusion on osa Journey to Zero -ohjelmaa, jossa Neste kutsuu myös kumppaneitaan mukaan luomaan elinvoimaisempaa maapalloa lapsillemme.

*) Me-Säätiö: Suomessa on 65 941 syrjäytynyttä nuorta

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja, (vt.)

Lisätietoja: Heidi Peltonen, Manager, Sustainable Partnerships, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com