15 Elokuu 2019

Neste esittelee uuden, IMO2020-yhteensopivan vähärikkisen laivapolttoaineen

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 15.8.2019 klo 14.00

Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) edellyttää polttoaineilta 0,5 %:n globaalin rikkirajoitteen täyttämistä 1.1.2020 alkaen alueilla, joissa raja on tällä hetkellä 3,5 %. Näillä merialueilla liikkuvien alusten on tämän jälkeen käytettävä joko pakokaasujen puhdistinta tai polttoainetta, jonka rikkipitoisuus on enintään 0,5 %.

Neste auttaa laivayhtiöitä vastaamaan tiukentuviin rikkidioksidipäästövaatimuksiin ja tarjoaa heille uuden polttoaineen, jonka rikkipitoisuus täyttää IMO:n sääntelyn. Neste Marine™ 0.5, joka sisältää enintään 0,5 % rikkiä, tuodaan markkinoille vuoden 2019 neljännen kvartaalin aikana. Valitsemalla Nesteen vähärikkisen polttoaineen laivayhtiöt saavat helposti käyttöönotettavan ratkaisun, jonka ansiosta ne pystyvät välittömästi täyttämään globaalin rikkirajoitteen vaatimukset.

”Neste on aina ollut etulinjassa kehittämässä puhtaampia, kestävämpiä ratkaisuja. Tämä on myös laivapolttoaineiden liiketoimintaamme ohjaava tekijä. Neste Marine 0.5 täyttää laivaliikenteen rikkipäästöjen tiukentuneet lakisääteiset vaatimukset, ja lisäksi varmistaa alusten sujuvan käytön”, toteaa Marko Pekkola, Nesteen Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja.

Neste Marine 0.5 -laivapolttoaine valmistetaan Nesteen Porvoon jalostamolla. Pitkän jalostuskokemuksensa ansiosta Neste pystyy takaamaan tuotteen tasaisen laadun ja teknisen soveltuvuuden, jotka varmistetaan kattavilla polttoainejärjestelmä- ja moottoritesteillä niin laboratoriossa kuin aluksilla. Tuote on RMG 0,5, joka täyttää ISO 8217:2017 -standardin vaatimukset.

Tuote on saatavilla Luoteis-Euroopan alueella. Tarkat sijainnit ja tuotteen tekniset tiedot julkaistaan syksyllä 2019.

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja, vt.

www.neste.fi/marine

Lisätietoja:

Sveta Ukkonen, Head of Marine Fuels and Services, Neste, sveta.ukkonen(at)neste.com, puh. 050 458 4012

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com