3 Toukokuu 2019

Neste selvitti: ilmastokeskustelu näkyy suomalaisten autoilijoiden lomasuunnittelussa – yli kolmannes kyselyyn vastanneista aikoo matkustaa maata pitkin aiempaa enemmän

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 3.5.2019 klo 10

Kesälomakausi lähestyy, ja moni suunnittelee tulevan kesän lomamatkoja. Neste selvitti kyselytutkimuksella* suomalaisten autoilijoiden lomamatkustusmieltymyksiä nyt ja tulevaisuudessa.

Autoilu on suomalaisille varsin yleinen tapa matkustaa lomalla, sillä peräti 95 % kyselyyn vastanneista yksityisautoilijoista vastasi tekevänsä lomamatkoja autoillen. Autolla tehdyt lomamatkat kohdistuvat vastaajien mukaan yleisimmin Suomeen tai Pohjoismaihin. Autoilun hyödyiksi koettiin joustavuus ja vapaus kulkea omin ehdoin.

Yli kolmannes (39 %) vastaajista kertoi aikovansa tehdä tulevaisuudessa enemmän matkoja autolla, junalla tai laivalla lentämisen sijaan. Suurin syy muutokseen oli pohdinta oman lomailun ympäristö- ja ilmastorasitteesta. Suomalaiset suunnittelevat lomamatkojaan yhä enemmän myös ilmaston etu mielessä, kuten eräiden vastaajien avoimista vastauksesta selviää: “Ilmastosyistä lentomatkailua olisi syytä vähentää” ja “Nyt tähdätään kotimaan matkailuun!”

”Ilmastoasiat ja lentäminen mietityttävät monia, ja tämä näkyy matkasuunnitelmissa. Yhä useampi meistä puntaroikin liikkumisensa vaikutuksia ilmastoon. Kyselyymme vastanneisiin vetoaa etenkin vapaus liikkua minne ja millä aikataululla haluaa: kotimaanmatkailusta on tullut trendikästä”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.

Merkittävin syy nousta siiville on matkakohteen sijainti ja matkanteon nopeus. Kun suuntana on kaukokohde, lentäminen nähdään usein ainoana mielekkäänä vaihtoehtona. Kun lomamatka suuntautuu Eurooppaan, 35 % vastaajista olisi valmis taittamaan matkaa autolla tai junalla lentämisen sijaan, mutta melkein yhtä moni (34 %) ei ole siihen valmis. Osa vastaajista totesi, ettei pohdi lentomatkan vaihtamista autokyytiin, koska matkustaa harvoin.

*) Nesteen toteuttamaan kyselyyn vastasi 167 Nesteen autoilijapaneelin jäsentä (otos 1 026, vastausprosentti 16 %) 8.‒15.3.2019 välisenä aikana.

Kaisa Lipponen

Viestintäjohtaja

Lisätietoja: Mika Hyötyläinen, markkinointijohtaja, Marketing & Services -liiketoiminta-alue, Neste, puh. 010 458 4132, mika.hyotylainen(at)neste.com

Neste MY uusiutuva diesel vähentää autoilun päästöjä

Kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel™ on edullinen tapa vähentää oman autoilun ympäristöpäästöjä. Neste MY uusiutuva dieselin avulla lomamatkansa autolla taittava voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään keskimäärin 90 prosenttia polttoaineen koko elinkaaren ajalta laskettuna. Kun Neste MY:tä on tarjolla paikallisella liikenneasemalla, jo noin joka viides suomalaisista valitsee sitä dieselautoonsa.

Neste MY uusiutuva diesel vastaa suorituskyvyltään parhaita markkinoilla olevia fossiilisia dieseleitä. Suomessa Neste MY uusiutuvaa dieseliä on ollut saatavilla vuoden 2017 alusta lähtien. Neste MY uusiutuvaa dieseliä saa tällä hetkellä 50 asemalta ympäri Suomen.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com