29 Syyskuu 2020

Neste tuo lasinpesunesteautomaatteja 18 Express-asemalle Suomessa ‒ vastuullisempi vaihtoehto autoilijoille apuna muovijätteen vähentämisessä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 29.9.2020 klo 12

Neste tuo lasinpesunesteautomaatteja 18 pääkaupunkiseudun Neste Express -asemalle syksyn 2020 aikana. Easy Fill -automaatin avulla lasinpesunestettä voi tankata suoraan pistoolista ilman muovipakkauksen ostamista. Uudistuksella Neste tuo autoilijoiden käyttöön vastuullisemman vaihtoehdon lasinpesunesteen käytölle ja vähentää samalla muovijätteen määrää vuositasolla jopa 40 000 muovipakkauksen verran. Tämä vastaa lähes 20:tä roskalavallista muovijätettä vuodessa.

“Haluamme parantaa asiakaskokemusta ja vastata asiakkaidemme toiveisiin automatisoiduista lisäpalveluista, joissa vastuullisuus on suuressa roolissa. Olemme pilotoineet ensimmäistä lasinpesunesteautomaattia Espoon Karakallion asemalla ja positiivisten kokemusten myötä laajensimme nyt automaattiverkostoa pääkaupunkiseudulla. Automaatin avulla autoilijan ei tarvitse etukäteen arvioida ostettavan pesunesteen määrää eivätkä vajaat muovikanisterit jää autoon tai päädy sekajätelavoille”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön automaatiokonsepteista vastaava päällikkö Jukka Peltoniemi.

Jopa kolme neljästä autoilijasta valitsisi jatkossa vastuullisemman vaihtoehdon

Neste selvitti syyskuussa 2020 tuulilasinpesunesteen käyttöä yksityisautoilijoiden keskuudessa. Kyselyyn* vastanneista jopa 40 % lisää tuulilasinpesunestettä autoonsa vasta merkkivalon syttymisen jälkeen. Lasinpesunestettä ostetaan yhtä usein liikenneasemalta kuin päivittäistavarakaupastakin. Suosituin valinta on viiden litran käyttövalmis pakkaus; sen valitsee lähes puolet vastaajista (46 %). Lisäksi, jopa 84 % autoilijoista kertoo kierrättävänsä tyhjät muovipakkaukset.

Suomalaiset yksityisautoilijat valitsevat tuulilasinpesunesteen useimmiten tuotteen pakkaskestävyyden ja keliolosuhteiden perusteella (45 %). Edullinen hinta oli myös yksi valintakriteereistä. Vastaajista jopa 77 % olisi valmis jatkossa valitsemaan lasinpesunesteen sen ympäristöystävällisyyden perusteella, esimerkiksi valitsemalla vähemmän muovia sisältävän pakkauksen tai tankkaamalla pesunestettä suoraan pistoolista.

“Neste on mukana Euroopan muovisitoumuksessa**, jonka tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä lisätä merkittävästi muovin kierrätystä ja samalla vähentää sen ei-välttämätöntä käyttöä. Haluamme asemaverkostossamme osallistua muovin käytön vähentämiseen siellä missä se on tarpeetonta.  Tähän Easy Fill -automaatit ovat yksi ratkaisu. Suomeen lasinpesunesteautomaatit eivät ole näkyvästi rantautuneet ennen Karakallion pilottiamme, vaikka Baltian asemaverkostomme tarjoaa niitä jo yli 40 asemalla. Kotimaan laajennus on meille merkittävä avaus sekä asiakaskokemuksen että vastuullisuuden näkökulmasta”, sanoo Peltoniemi.

Lasinpesunesteautomaatit pääkaupunkiseudun Neste Express -asemilla:

Neste Express Helsinki Viikki
Neste Express Helsinki Herttoniemi
Neste Express Helsinki Ala-Tikkurila
Neste Express Helsinki Konala
Neste Express Helsinki Salmisaari (avautuu 10/2020)
Neste Express Espoo Lommilanrinne
Neste Express Espoo Piispanmäki
Neste Express Espoo Otaniemi
Neste Express Espoo Laajalahti
Neste Express Espoo Kauklahti
Neste Express Espoo Karakallio
Neste Express Vantaa Kaivoksela
Neste Express Vantaa Siltamäki
Neste Express Vantaa Kuninkaanmäki
Neste Express Vantaa Ilmakehä
Neste Express Vantaa Metsola
Neste Express Tuusula Riihikallio
Neste Express Kirkkonummi

*) Nesteen Autoilijapaneeliin kautta tehtyyn kyselyyn vastasi 214 yksityisautoilijaa aikavälillä 2‒11.9.2020. Vastaajista 86 % oli miehiä ja 14 % naisia. Vastaajia oli kaikista ikäluokista, erityisesti  40‒60 -vuotiaat -ikäluokasta.

**) Neste allekirjoitti European Plastics Pact -muovisitoumuksen 6.3.2020.

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoa: Jukka Peltoniemi, automatisoiduista palveluista vastaava päällikkö, Marketing & Services -liiketoimintayksikkö, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Attachments: