23 Syyskuu 2020

Neste tuo markkinoille uudet raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt ‒ tukena ammattiliikenteen päästötavoitteissa

Neste Oyj, Uutinen, 23.9.2020

Neste tuo markkinoille syys-lokakuun 2020 aikana uudistetut raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt. Uudistuksella Neste tarjoaa ammattiliikenteen käyttöön tuotteet, jotka vastaavat Euroopan Unionin päivitettyihin ympäristötavoitteisiin ja autonvalmistajien tiukentuneisiin päästövaatimuksiin. Uusien öljyjen tuoteominaisuuksien avulla voidaan esimerkiksi vähentää polttoaineen kulutusta.

“Raskaan kaluston kuljetuksissa polttonesteillä ja voiteluaineilla on tärkeä rooli. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineeseen ja ovat toivoneet ilmaston kannalta kestävämpiä ratkaisuja myös voiteluainevalikoimaan. Siksi on hienoa päästä tuomaan uudet tuotteet ammattiliikenteessä toimivien yritysasiakkaidemme käyttöön. Uusia dieselmoottoriöljyjä voidaan käyttää sekä kuorma-autoissa, rekoissa että erilaisissa työkoneissa”, sanoo Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Tukena kuljetus- ja logistiikka-alan päästötavoitteissa

Kuorma- ja linja-autojen osuus EU:n tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on noin neljännes, mikä vastaa keskimäärin 6 %:ia EU:n kokonaispäästöistä. Vuonna 2019 hyväksytyissä EU:n laajuisissa raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidi- ja päästöstandardeissa asetettiin tavoitteet* muun muassa uusien kuorma-autojen keskimääräisten päästöjen vähentämiseksi vuosina 2025 ja 2030.

“Haluamme osaltamme vaikuttaa siihen, että tuotteidemme avulla logistiikka-alalla toimivien yritysten on mahdollista saavuttaa asetetut päästötavoitteet. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillämme on esimerkiksi aiempaa pidemmät vaihtovälit, mikä säästää raaka-aineiden kulutusta. Lisäksi uudet tuotteemme sisältävät laajan valikoiman eri viskositeettiluokkien öljyjä, joiden avulla polttoaineen kulutusta voidaan vähentää jopa 1-4 %. Tämä puolestaan pienentää yrityksen omia kasvihuonekaasupäästöjä liikenteessä. On myös hyvä muistaa, että ajotavallakin on vaikutusta päästöihin”, sanoo Pihlström.

Uusien öljyjen lisäaineistus on matalatuhkainen. Tämä pitää pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston puhtaampana, vähentää huoltotarvetta ja pidentää laitteiston käyttöikää. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillä on myös moottorivalmistajien uusimmat viralliset hyväksynnät, joten öljyjä voidaan käyttää myös takuunalaisten autojen huolloissa.

“Uudistetut moottoriöljyt sopivat myös hyvin yhteen Neste MY uusiutuvan dieselin kanssa. Suomessa myytävä Neste MY uusiutuva diesel on valmistettu kokonaan jätteistä ja tähteistä, ja sen avulla yritys voi vähentää omia kasvihuonekaasupäästöjään koko elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 %**, verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Kun käytössä on sekä uudistettu raskaan kaluston dieselöljy että Neste MY uusiutuva diesel, saadaan ilmaston kannalta kestävämpi yhdistelmä”, sanoo Pihlström.

*) Eurooppa-neuvosto: Päästöjen vähentäminen: neuvosto hyväksyi CO2-normit kuorma-autoille

**) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com