24 Lokakuu 2018

Zerobnb.com – Neste kannustaa Airbnb:tä lisäämään kategorian vastuullisille majoitusvaihtoehdoille

Neste Oyj Uutinen 24.10.2018 klo 8.00

Airbnb on maailman suurin majoituspaikkoja välittävä palvelu, joka on toiminnallaan edistänyt kestävämpää turismia. Tarve ekologisemmalle matkustukselle kasvaa ja vaikka sivusto tarjoaa eri kategorioita kuten Airbnb Plus sekä perhemajoitusta, yksi olennainen kategoria puuttuu: ympäristöystävällinen majoitus.

Neste, maailman suurin uusiutuvan dieselin valmistaja ja maailman toisiksi vastuullisin yritys kannustaa Airbnb:tä lisäämään palveluun tämän puuttuvan kategorian lanseeraamalla Zerobnb-sivuston. Zerobnb.com on sivusto, jonne lomamatkailijat voivat listata ympäristöystävällisiä majoitusvaihtoehtoja. Sivusto on käytettävissä ainoastaan siihen asti, kunnes Airbnb lisää ominaisuuden omaan palveluunsa.

Mikä on Zerobnb?

Zerobnb on sivusto, joka tarjoaa ympäristöystävällisiä majoitusvaihtoehtoja yksityisiltä omistajilta. Palvelu julkaistaan YK:n kansainvälisenä ilmastonsuojelun päivänä 24. lokakuuta ja se on luotu vastaamaan nykyajan tiedostavan maailmanmatkaajan tarpeisiin. Kestävän turismin kysynnän kasvaessa*1 ja matkailun  aiheuttaessa melkein kymmenesosan maailmanlaajuisista kasvihuonekaasupäästöistä*2, on korkea aika tehdä jokaisesta matkasta matka kohti nollapäästöjä.

“Kestävämpi matkailu on kasvussa, mutta jos et ole asiantuntija, on majoituskohteen ympäristöystävällisyyttä haastavaa arvioida. Siksi on tärkeää tuoda vastuulliset  vaihtoehdot kaikkien saataville. Tavoitteemme on herättää keskustelua ja toivomme, että tämä innostaa Airbnb:n lisäämään palveluunsa kategorian kestävälle majoitukselle ,” kertoo Sirpa Tuomi, Nesteen Markkinointijohtaja.

Zerobnb:n majoitusvaihtoehdot valitaan niiden kestävien ominaisuuksien perusteella. Kohteet voivat kohota listalla lisäämällä tiloihinsa oikeaoppiset kierrätysmahdollisuudet tai kehottamalla vierailijoita välttämään muovijätettä oleskelunsa aikana. Lähiympäristöstä tulisi luonnollisesti löytyä mahdollisimman vastuullisia palveluita, kuten joukkoliikenteen käyttömahdollisuus ja ravintoloita.

Osa Journey to Zero -hanketta

Zerobnb.com on osa Journey to Zero -hanketta, jossa Neste etsii tapoja  ohjata maailmaa kohti fossiilitonta tulevaisuutta. Aiempia Journey to Zero -toteutuksia ovat muun muassa Zero Island sekä Nolla-mökki. Vähäpäästöinen Nolla-mökki oli vuokrattavissa Airbnb:n kautta ja varauskiintiö täyttyi minuuteissa – joka kertoo kiinnostuksesta kestävää turismia kohtaan.

Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla.

www.zerobnb.com
www.neste.com/journeytozero

*1 https://www.nytimes.com/2017/01/06/travel/where-sustainable-travel-is-headed-in-2017.html

*2 https://www.independent.co.uk/environment/tourism-climate-change-carbon-emissions-global-warming-flying-cars-transport-a8338946.html