31 Heinäkuu 2019

Neste Rallissa tehdään kesän makein kiertotaloustemppu

Neste Oyj, Uutinen, 31.7.2019 klo 14.00

Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallin MM-osakilpailu, Neste Ralli, tuo maailman parhaat kuljettajat ja kartturit Keski-Suomeen 1.-4.8.2019. Neste Rallin kisajärjestäjä AKK tankkaa tänäkin vuonna dieselautonsa rallin ajan Neste MY uusiutuvalla dieselillä, ja polttoainetta käytetään myös ohjelmallisen katselualueen, Neste MY Areenan sähköntuotannossa.

Neste tarjoaa myös erinomaisen tilaisuuden tutustua kiertotalouden mahdollisuuksiin Neste Rallissa, joka on yksi Pohjoismaiden suurimmista vuosittaisista urheilutapahtumista. Kesän makein kiertotalousteko toteutetaan keräämällä churrojen eli sokeroitujen munkkitankojen paistorasvaa, jota voidaan käyttää Neste MY uusiutuvan dieselin raaka-aineena. Churrotempun tarkoituksena on lisätä tietoa kiertotalouden merkityksestä ja mahdollisuuksista säästää luonnonvaroja.

Neste Rallin Churrotemppu on kesäinen jatkumo suursuosion saavuttaneelle Kinkkutempulle, jossa joulukinkkujen paistinrasvat kierrätettiin Nesteen uusiutuvien tuotteiden raaka-aineeksi. Kinkkujen paistinrasvan tapaan myös churrojen paistorasvaa voidaan käyttää Neste MY uusiutuvan dieselin raaka-aineena. Suomessa myytävä tuote on valmistettu 100-prosenttisesti jätteistä ja tähteistä.

“Olemme toteuttaneet useana vuonna yhteistyökumppaneidemme kanssa Kinkkutempun, joka mahdollistaa joulukinkun paistinrasvojen kierrättämisen Neste MY uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi. Viime jouluna Kinkkutemppuun osallistui 185 000 kotitaloutta, ja se innosti meidät toteuttamaan samantyyppisen tempauksen myös Neste Rallissa. Tämä on konkreettinen tapa kertoa ihmisille mitä kiertotalous tarkoittaa ja kannustaa heitä edistämään sitä”, kertoo markkinointijohtaja Sirpa Tuomi Nesteeltä ja toivottaa rallivieraat tervetulleiksi Paviljongin alueelle Neste MY -loungeen pyörittämään onnenpyörää. “Voittoina on churroja sekä muita yllätyspalkintoja. Jokainen pyöritys palkitaan”, lupaa Tuomi.

Rallikansa voi myös pienentää kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 % tankkaamalla Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Tuote saapui viime vuonna rallin mukana Neste Saarijärventien automaattiasemalle, ja tällä hetkellä sitä on saatavilla jo lähes 50 Neste-asemalla kautta Suomen. Neste MY uusiutuvaa dieseliä voidaan käyttää kaikissa dieselmoottoreissa ilman muutoksia polttoaineen jakeluinfrastruktuuriin, moottoriin tai ajoneuvoon.

Susanna Sieppi

Viestintäjohtaja, (vt.)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com