18 Kesäkuu 2018

Neste ja Dallas-Fort Worthin kansainvälinen lentoasema (DFW) yhteistyöhön ilmailun vastuullisuuden edistämiseksi

Neste Oyj Lehdistötiedote 18.6. 2018 kello 9.00

Uusiutuvien tuotteiden johtava tuottaja Neste ja lentoasemien edelläkävijä vastuullisuudessa, Dallas-Fort Worthin kansainvälinen lentoasema (DFW) ovat aloittaneet yhteistyön DFW:ltä lähtevien lentokoneiden hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Osapuolia yhdistää näkemys siitä, että ympäristötietoisuus lisääntyy kaikkialla ja ilmailualalla tarvitaan toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi, sillä lentoliikenne on nopeimmin kasvava liikennemuoto.

”Olemme erittäin tyytyväisiä kumppanuuteen DFW:n kaltaisen edelläkävijän kanssa. Selvitämme yhdessä ratkaisuja, joilla voidaan vähentää DFW:llä toimivien lentoyhtiöiden päästöjä ja pienentää niiden hiilijalanjälkeä. Sen lisäksi, että edistämme Neste MY uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä DFW:llä, pyrimme tarjoamaan muita uusiutuvia ratkaisuja esimerkiksi jäänpoistossa, maaleissa ja muoveissa ilmailun kestävyyden parantamiseksi”, kertoo Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja Kaisa Hietala. ”Tarjoamme kaiken osaamisemme vastuullisissa uusiutuvissa tuotteissa DFW:n avuksi, jotta se voi saavuttaa tavoitteensa.”

”Toivomme, että tämän kumppanuuden avulla löydämme uusia tapoja pienentää lentoaseman hiilijalanjälkeä ja pystymme myös auttamaan kumppaneitamme pienentämään omaansa”, sanoo DFW:n lentoaseman ympäristöjohtaja Robert Horton. ”DFW:n tavoitteena on toteuttaa ohjelmia, jotka myötävaikuttavat  asemaamme sertifioituna hiilineutraalina lentoasemana ja pienentävät DFW:n ympäristöjalanjälkeä mahdollisimman paljon. Meille kumppanuus Nesteen kanssa on askel eteenpäin DFW:n toimien vastuullisuuden lisäämisessä ja päästöjen vähentämistavoitteidemme saavuttamisessa.”

Ilmailualan kunnianhimoinen tavoite on vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä siten, että vuodesta 2020 alkaen kasvu on hiilineutraalia. Vuoteen 2050 mennessä lentoliikenteen hiilidioksidin nettopäästöjä on määrä vähentää 50 prosenttia. Tällä hetkellä kestävä uusiutuva lentopolttoaine on ainoa vaihtoehto fossiilisille polttoaineille lentoliikenteessä.

Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta koskeva teknologia on osoitettu toimivaksi. Sen laatuvaatimukset, lentokonemoottorien suorituskyky ja varastoinnin vakaus ja luotettavuus on testattu, ja niitä on seurattu tuhansilla kaupallisilla lennoilla. Neste MY uusiutuva lentopolttoaine (TM) pienentää käyttäjiensä ympäristöjalanjälkeä ja tuo siten asiakkaille huomattavaa etua. Se on valmistettu uusiutuvista ja kestävistä raaka-aineista, ja se vähentää huomattavasti tuotteen koko elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä.

viestintäjohtaja

Lisätietoa antaa:

Kaisa Hietala, Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja, Neste, puh. 010 458 4128

Robert Horton, Vice President, Environmental Affairs, DFW Airport, puh. +1 972-973-5563

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

DFW lyhyesti

DFW:n lentoasema palvelee vuosittain yli 67:ää miljoonaa asiakasta, ja se on yksi maailman vilkkaimmista lentoliikenteen keskuslentoasemista. DFW:n lentoaseman asiakkailla on valittavinaan 176 kotimaan kohdetta ja 57 kansainvälistä kohdetta ympäri maailmaa. DFW:n lentoasema sijaitsee omistajakaupunkiensa, Dallasin ja Fort Worthin välissä. Se on Pohjois-Texasin tärkeimpiä taloudellisia moottoreita, sillä se yhdistää työn ja vapaa-ajan vuoksi liikkuvia ihmisiä ja vaikuttaa vuosittain talouteen yli 37 miljardin dollarin arvosta. Lisätietoa saa DFW:n verkkosivustolta tai lataamalla DFW:n mobiilisovelluksen iOS- ja Android-laitteille.