5 Helmikuu 2018

Nesteen uusiutuvat polttoaineet vähensivät maailman ilmastopäästöjä 8,3 miljoonaa tonnia vuonna 2017

5. helmikuuta 2018 klo 16.00

Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen Nesteen uusiutuvilla polttoaineilla vähensi maailman ilmastopäästöjä vuonna 2017 yhteensä 8,3 miljoonaa tonnia eli 8,3 miljardia kilogrammaa. Määrä vastaa kolmen miljoonan henkilöauton poistamista liikenteestä kokonaiseksi vuodeksi. Se on enemmän kuin esimerkiksi Lontoossa on henkilöautoja.

Nesteen uusiutuvat polttoaineet, pääasiassa Neste MY uusiutuva diesel, vähensivät kasvihuonekaasupäästöjä 1,6 miljoonaa tonnia enemmän kuin vuonna 2016. Tuloksen mahdollistivat uusiutuvien tuotteiden suuremmat tuotantomäärät Nesteen jalostamoilla Suomessa, Alankomaissa ja Singaporessa.

Nesteen keskeisin ilmastovaikutus

Päästövähenemä lasketaan vertaamalla Nesteen vuoden aikana tuottamien uusiutuvien polttoaineiden koko elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä perinteisen eurooppalaisen dieselin elinkaarenaikaisiin päästöihin. Luku kuvaa myös yhtiön positiivisia ilmastovaikutuksia.

Suurin eli 90 % päästövähenemä saavutetaan, kun fossiilinen diesel korvataan kokonaan jäte- ja tähderaaka-aineista valmistetulla 100-prosenttisella Neste MY uusiutuvalla dieselillä. Jäte- ja tähderaaka-aineita ovat muun muassa lihanjalostuksen rasvajätteet, käytetyt paistoöljyt sekä kasviöljyjalostuksen jätteet ja tähteet. Jätteiden ja tähteiden osuus Nesteen uusiutuvien raaka-aineiden käytöstä on lähes 80 prosenttia.

Globaalien ilmastopäästöjen vähentämisen lisäksi Neste MY uusiutuvalla dieselillä voidaan myös parantaa ilmanlaatua erityisesti kaupungeissa vähentämällä paikallisia pakokaasupäästöjä, kuten typen oksideja, pienhiukkasia ja hiilimonoksidia. Mitä vanhempi ja vähemmän kehittynyt ajoneuvon moottori on, sitä selvempiä hyötyjä Neste MY uusiutuva diesel voi päästöjen vähentämisessä tarjota.

100-prosenttista Neste MY uusiutuvaa dieseliä on jo nyt saatavilla sekä yksityis- että ammattiautoilijoille Suomessa ja Kaliforniassa. Ruotsissa Nesteen uusiutuvaa dieseliä myydään HVO-tyyppisenä (Hydrotreated Vegetable Oil) biopolttoaineena. Sitä käytetään myös ensiluokkaisena, päästöjä vähentävänä biokomponenttina useissa dieselsekoituksissa monissa Euroopan maissa sekä Baltiassa.

Kaisa Lipponen

Lisätietoja:
Kaisa Hietala, Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja, puh. 010 458 4128

Päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvan energian direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Lue myös:
Kinkkutemppu ylitti odotukset - yli 145 000 kotitaloutta kierrätti kinkun paistinrasvat uusiutuvaksi polttoaineeksi
Neste maailman toiseksi vastuullisin yritys
Neste 70 vuotta: suomalaisesta öljynjalostajasta maailman suurimmaksi uusiutuvan dieselin tuottajaksi

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) luo vastuullisia vaihtoehtoja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Voimme auttaa asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään kaikkialla maailmassa laadukkailla ja vähäpäästöisillä uusiutuvilla tuotteilla ja korkealaatuisilla öljytuotteilla, jotka voidaan yhdistää räätälöidyiksi palveluratkaisuiksi. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lentämiseen ja muoviteollisuuteen. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2016 Nesteen liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com