16 Syyskuu 2016

HVO-tyyppinen uusiutuva diesel hyväksyttiin virallisesti käytettäväksi Peugeotin ja Citroënin henkilö- ja pakettiautoissa

16.9.2016 klo 12.30

120711_IST_5074_high_10257.jpg

PSA-Groupiin kuuluvat Peugeot ja Citroën ovat ensimmäisinä eurooppalaisina henkilöautovalmistajina hyväksyneet kokonaan fossiilivapaan, HVO-tyyppisen (Hydrotreated Vegetable Oil) uusiutuvan dieselin käytön konsernin henkilö- ja pakettiautoissa.

Kevyiden ajoneuvojen valmistajien hyväksyntöjä on osattu odottaa, sillä raskaiden ajoneuvojen valmistajat, kuten Volvo, Scania, Mercedes, DAF ja MAN, ovat jo aiemmin ilmoittaneet hyväksyvänsä polttoaineen ja tukevansa sen käyttöä hiilipäästöjen vähentämiseksi.

Uuden EN 15940 -dieselpolttoainestandardin odotetaan nopeuttavan hyväksyntää

Peugeotin ja Citroënin hyväksyntä käsittää kaikki näiden merkkien henkilö- ja pakettiautot, joissa on Euro 5- tai Euro 6 -standardin mukainen moottori. Tämä ensimmäinen hyväksyntä on annettu Norjaan ja Ruotsiin ja koskee uuden EN 15940 -standardin mukaista HVO-tyyppistä uusiutuvaa dieseliä, kuten Neste uusiutuvaa dieseliä.

EN 15940 on CEN:n (European Committee for Standardization) äskettäin hyväksymä parafiinisen dieselin standardi, joka määrittelee synteettisen tai uusiutuvista raaka-aineista vetykäsittelemällä tuotetun "toisen sukupolven" eli "kehittyneen" dieselin laadun ja ominaisuudet.

EN 15940 -standardi takaa polttoaineen korkean laadun, ja sen avulla kaikkien autonvalmistajien on aiempaa helpompaa hyväksyä sen käyttö sellaisenaan (100-prosenttisena uusiutuvana dieselinä eli kokonaan fossiilivapaana) sekä antaa sille takuu- ja pakokaasuhyväksynnät. Standardi astuu voimaan kaikkialla Euroopassa vuoden 2016 loppuun mennessä.

Osmo Kammonen
Viestintä- ja markkinointijohtaja

Lisätietoja:
Markku Honkanen, Techical Service Manager, puh. +358 10 458 4827, markku.honkanen(@)neste.com

Neste uusiutuva diesel lyhyesti

Neste on maailman suurin fossiilivapaan ja huippulaatuisen HVO-dieselin valmistaja. Neste uusiutuva diesel on rikitön, hapeton ja typetön dieselpolttoaine, joka ei sisällä aromaattisia yhdisteitä ja joka sopii käytettäväksi kaikissa dieselmoottoreissa sellaisenaan tai biokomponenttina dieselpolttoaineseoksissa ilman moottoriin tehtäviä muutoksia. Se on kehitetty yhteistyössä auton- ja moottorinvalmistajien kanssa, jotta se täyttäisi näiden tiukimmatkin vaatimukset, ja se on täysin uuden EN 15940 -standardin mukainen.

Neste uusiutuvan dieselin hyvää suorituskykyä on testattu laajasti. Se palaa puhtaasti ja tehokkaasti ja sopii kaikkiin dieselmoottoreihin jopa arktisissa sääolosuhtessa. Sen käyttö ei edellytä mitään muutoksia dieselmoottoriin. Tämän vähähiilisen polttoaineen käyttö tarjoaa merkittäviä ilmastoetuja; se vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Samalla se vähentää merkittävästi paikallisia pakokaasupäästöjä, kuten typen oksideja ja hiukkaspäästöjä.

Sen korkea setaaniluku, 75-95, mahdollistaa polttoaineen tehokkaan ja puhtaan palamisen, jolloin auton moottori saa siitä enemmän tehoja irti kuin perinteisistä biopolttoaineista. Polttoaine voi jopa auttaa vähentämään huoltokuluja, sillä sen käyttö pitää moottorin puhtaampana ja vähentää voiteluöljyn vaihdon tarvetta. Teknisiltä ominaisuuksiltaan Neste uusiutuva diesel on ylivertainen sekä perinteisiin biodieseleihin että parhaimpiin fossiilisiin dieseleihin verrattuna.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) luo vastuullisia vaihtoehtoja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Voimme auttaa asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään kaikkialla maailmassa laadukkailla ja vähäpäästöisillä uusiutuvilla tuotteilla ja korkealaatuisilla öljytuotteilla, jotka voidaan yhdistää räätälöidyiksi palveluratkaisuiksi. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lentämiseen ja muoviteollisuuteen. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2015 Nesteen liikevaihto oli 11 miljardia euroa ja olimme edelleen mukana 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 listalla. Lue lisää: neste.com